Ondanks wat lichtere verbeteringen in de transportsector waarvan de prijzen nog steeds onder hoge druk staan, krijgen de vervoerders ook nog te maken met stakende havenarbeiders! Veelal kleine vervoerders kunnen deze staking er niet bij hebben! We hebben vernomen dat in december en januari de havenarbeiders de Rotterdamse haven, voor twee keer 3 dagen aaneengesloten op slot willen doen.

De vervoerders worden daardoor deelgenoot gemaakt in een conflict waar we niks mee van doen hebben. Ook wij als TBV-NL hebben begrip voor het stakingsrecht en ondersteunen dit, mocht het noodzakelijk zijn zullen wij het ook toepassen. Maar waar ligt hier de winst? Uiteindelijk kan deze staking alleen maar verliezers opleveren als uitkomst! De ervaring is vaak, dat na enkele dagen van staken de partijen weer aan tafel gaan en er links en rechts wat geschoven gaat worden met uiteindelijk een overeenkomst die te verwachten was. Laat het brosse herstel wat er al is, niet verloren gaan. En nog belangrijker de werkgelegenheid staat al onder druk omdat de containersector nauwelijks groeit, waarvan de oorzaak ligt bij een kwakkelende Chinese economie. De Antwerpse en Hamburgse haven, liggen niet ver van Rotterdam en zullen wellicht door de rederijen als uitwijkmogelijkheid gebruikt gaan worden.

 

Vervoerders laat je stem horen!

 

Henri Gulickx
Wapenstekererf 11
6043 SP Roermond
0630439280
Voorzitter@tbv-nl.nl