Een kop die er niet om liegt! Asociaal en strafbaar kopte de Telegraaf. En de verslaggever uit de dashcam video’s stak zijn mening niet onder stoelen en banken. Zelfs een weerman van RTV Rijnmond en Buienradar gaf aan dat chauffeurs die willens en wetens de weg op gingen beboet moesten worden! Een journalist van RTL nieuws wilde van de minister horen of ze de chauffeurs niet kon beboeten. Diegene die daadwerkelijk op de weg aanwezig waren de beroepschauffeurs (door veel media truckers genoemd) hoorden we nergens.

Asociaal

Zijn de beroepschauffeurs nu werkelijk asociaal of speelden er andere zaken? De minister van I&M Cora van Nieuwenhuizen start samen met de transportsector een onderzoek. TBV-NL wil aan dit onderzoek wel gehoor geven en vraagt de minister de chauffeurs ook te horen in deze kwestie. De chauffeurs waren tijdens de code rood uren op de weg.

Code Rood

Vanaf vorige week werden de meldingen gegeven dat er op donderdag een tweede storm ons land zou kunnen teisteren. Enige tijd bleef er twijfel ontstaan hoe de weermodellen zich zouden opvolgen. Woensdagmiddag werd code oranje eruit gedaan. Er is grote kans op gevaarlijk of extreem weer waarbij de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast. Tijdens het eerste moment dat de storm aan land kwam werd er snel opgeschaald naar code rood. Dit is een weeralarm waarbij extreem weer een grote impact op de samenleving heeft.

Chauffeurs

Veel beroepschauffeurs zijn dan al op weg en worden door planners en of werkgevers geacht om zelf beslissingen te nemen. Er zijn werkgevers die adviseren om te stoppen als ze het niet veilig vinden. Maar bij de meeste moeten ze zelf die beslissing nemen. De ene chauffeur is de andere niet en dat krijgen wij dan ook te horen. Er waren chauffeurs die gewoon moesten rijden van de werkgever!  Zo zijn er velen soorten van transport waarbij geladen steenwagens minder snel zullen omvallen dan volume combinaties. Economische belangen spelen zeker een rol om transport niet helemaal stil te laten vallen. De meeste fabrieken hebben nauwelijks voorraad om te produceren.

Mautkillers

Gisteren lagen er opvallend veel van de zogenoemde mautkillers plat. Bij sommigen bleef het beperkt tot alleen de aanhangwagen en anderen vielen compleet om. In het hele land lagen ze her en der verspreid allemaal buitenlandse vervoerders. Deze voertuigen zijn nu eenmaal licht gemaakt om de kosten voor transport zo laag mogelijk te houden. In Duitsland betalen vrachtwagens vanaf 7,5 ton pas maut. We hebben daar al eerder over gepubliceerd. Er lagen naast de mautkillers ook een aantal Nederlandse vrachtwagens op de kant. Transportverzekeraar TVM kreeg zeven schademeldingen binnen van vrachtwagens.

Stilstaan

Veel chauffeurs willen zelf weleens duidelijkheid hebben wat te doen bij code rood. Op chauffeurspagina’s zijn veel chauffeurs eenduidig en zijn bereid een verbod op te volgen om tijdens code rood te stoppen. Er zal dan wel wetgeving voor moeten komen dan is het voor alle chauffeurs eenduidig. De verzekeringsmaatschappij TVM heeft al op tafel gelegd om de weer waarschuwingen in het Engels op de digitale borden boven de snelweg te plaatsen. Daardoor zouden de buitenlandse chauffeurs het ook kunnen lezen. (Wij betwijfelen of alleen het Engels voldoende is, want communiceren in het Engels of Duits kennen ze vaak niet of nauwelijks.)

Rijkswaterstaat

Ondanks de waarschuwing die het KNMI heeft afgegeven blijven vrachtwagenchauffeurs met een lege aanhanger de weg op gaan. “Onverantwoord”, noemt Jaap Volkers van Rijkswaterstaat het. “Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen dit toch doen.” Opmerkelijke uitspraak vinden wij dit. Onze snelwegen kunnen de hoeveelheid vrachtwagens die dagelijks op de weg zijn niet eens kwijt op de parkeerplaatsen. En parkeren op de vluchtstrook moeten we dan zeker niet willen.