Het gebruik maken van een tweede bestuurderskaart is fraude. Misbruik kan worden geconstateerd bij controle, dit betreft dan een misdrijf en wordt zwaar bestraft.
Transport Belangen Vereniging Nederland heeft een aantal meldingen ontvangen waarin wordt beschreven dat door fouten in het systeem de chauffeurs in het bezit kunnen komen van meerdere geldige bestuurderskaarten!

Wat is er aan de hand ?
Een aantal jaren geleden ontvingen wij een melding dat een Nederlandse chauffeur woonachtig in Duitsland en in het bezit van een geldig NL rijbewijs een nieuwe bestuurstuurderskaart had verkregen in de plaats waar hij woonde in Duitsland. Na enkele jaren verhuisde hij naar Nederland waar hij een nieuwe kaart bij het KIWA aanvroeg. Deze kaart kreeg hij keurig netjes opgestuurd. Hij was vanaf dat tijdstip tot het verlpen van de ouste kaart in het bezit van 2 geldige bestuurderkaarten.

Kennelijk zit het systeem zo in elkaar dat er geen kopeling is met de buitenlandse uitgifte bedrijven van digitale bestuurderskaarten.

Een recente melding kwam bij ons binnen van een chauffeur die volgens de regels zoals die worden omschreven op de site van de KIWA op tijd een nieuwe bestuurderspas wilde aanvragen. Een en ander verliep met horten en stoten. Op de eerste plaats kreeg hij te horen dat er twee kaarten op zijn naam stonden, de chauffeurs wist echter van niets. Om de chauffeur toch te kunnen voorzien van een nieuwe bestuurderskaart werd bij het KIWA de tweede kaart die de chauffeur niet had en nooit heeft gekregen als verloren bestempeld. De betreffende chauffeur is nu in het bezit van twee geldige bestuurderskaarten. Door het KIWA werd geadviseerd de oude op het einde van zijn dienstijd te vernietigen en op te sturen naar de KIWA.

Een Nederlandse chauffeur heeft een aantal jaren in Belgie gewoond en gewerkt. Hij was daar in het bezit van een Belgische bestuurderskaart. Deze Belgische bestuurderskaart verloopt pas over ongeveer een half jaar. De chauffeur is inmiddels weer in Nederland gaan wonen om binnenkort te beginnen bij een nieuwe Nederlandse werkgever. Om ervoor te zorgen dat hij geen problemen zou krijgen heeft hij tijdig een nieuwe bestuurderspas aangevraagd en gekregen.
De ingangsdatum van de nieuwe bestuurderspas is operationeel geworden begin juli 2016 . Beide bestuurderskaarten zijn na alle waarschijnlijkheid beiden te gebruiken. Dit zal echter pas getest worden als de chauffeur na zijn vakantie weer aan het werk gaat.

Een Belgische chauffeur woont vanwege priveomstandigheden een aantal weken nu in Nederland. Hij vraagt bij het KIWA een bestuurderskaart aan en u raad het al, hij ontving een Nederlandse bestuurderskaart. Alle twee de kaarten zijn nog een aantal jaren geldig en functioneren beiden! Als je alle twee de kaarten op 1 voertuig gebruikt zal je naam zichtbaar zijn en bij controle naar boven komen. Maar stel je bent een beroepschauffeur op een touringcar en wisselt regelmatig van bus,…dan loop je niet heel snel tegen de lamp.

Het bestuur van Transport Belangen Vereniging NL heeft contact gehad met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zij nemen deze zaak erg serieus en zullen ons op de hoogte houden van hun onderzoek.

Rij voorzichtig en doe geen domme dingen, misbruik van een bestuurderspas is een ernstig misdrijf u bent daar verantwoordelijk voor niet u werkgever.
We hopen dat het systeem zo gemaakt wordt dat als een nieuwe kaart wordt geactiveerd de oude aotomatisch geblokkeerd wordt.