Basissalaris CAO

Enige maanden geleden gingen de onderhandelingen over onze nieuwe CAO van start. De bonden kwamen met eisen voor de nieuwe CAO. Met tranen in mijn ogen nam ik waar hoe goedkoop ze ons aan onze werkgevers willen verkopen. Schijnbaar geloven ze niet in hun eigen kracht en riepen gelijk dat er actie gevoerd moest worden. Waar tegen vraag ik me dan af? De 48-urige werkweek is een feit. Het basissalaris moet omhoog, maar hoe? Daar hoor je niemand over. Jarenlang is ons basissalaris niet mee gegroeid waardoor het nu bijna onmogelijk is om het ineens omhoog te halen. Echte verre ritten doen nog maar weinig Nederlandse chauffeurs, hun inkomsten zijn daardoor schrikbarend gezakt. De eisen van de bonden om hier enige compensatie in te vinden voldoen niet aan de behoefte. Uiteraard we zijn meer thuis maar zijn we chauffeur geworden om niets te verdienen. Morgen is er weer sneeuw, hagel en een glad wegdek. We lopen meer gevaar om een ongeval te krijgen en te eindigen op Facebook als kluns.

Oost-Europese chauffeurs

We kunnen wel urineren op chauffeurs uit de goedkope landen, maar ik heb er respect voor hoe ze werken en vechten voor hun inkomsten! De heer Atema kan zich dan wel druk maken over de sociale dumping van deze mensen, maar ze kiezen er zelf voor. Nederlandse bedrijven die ze misbruiken als slaven daar zou door bestaande regels en intrekken vergunningen meer prioriteit voor moeten zijn. We weten dat al meerdere bedrijven gedagvaard zijn door het FNV maar hoeveel van deze bedrijven zijn al daadwerkelijk stil gelegd? Natuurlijk dienen er regels te zijn om ze te beschermen. Nog niet lang geleden zwierven wij ook weken door Europa niemand klaagde daar over. Hoogste tijd voor een andere wind.

Chauffeurstekort

De Cao onderhandelingen waren enkele weken bezig toen TLN met het bericht naar buiten kwam dat het tekort aan chauffeurs er naar toe zou leiden dat het prijskaartje van de chauffeur enorm zou gaan stijgen. Kan het gemist hebben, maar ik heb geen bond gehoord die hierop is ingesprongen. Het actieve leven van vooral het FNV is gericht op de chauffeurs uit de goedkope landen. Wanneer gaan ze zich eens druk maken over de Nederlandse chauffeurs? Velen weten aan het einde van de maand niet hoe ze hun rekening betaald krijgen. Ze maken veel uren die door hun werkgevers worden weggestreept, wie maakt zich daar druk over? Ja, er is een meldpunt. Dat meldpunt wordt bijgehouden door de bonden, maar wie controleert de bonden, weten ze wel hun prioriteiten? De bonden gaan voor hun bestaan, ledenwerven staat voorop. Er is immers een grote aankoop gedaan door het FNV pal naast de A2.

Schuld

Ligt de schuld bij de bonden? Nee! Maar bij mij, jou en je collega’s we pikken maar alles! Wat weet de gemiddelde chauffeur af van het SOOB. Iedere maand betalen we er aan, wat krijgen we er voor terug, nagenoeg niets. Uit deze pot betalen we ook onze eigen controles. Opleiding en scholing zouden uit deze pot betaald worden. Code 95 daar kan je inderdaad een vergoeding voor vragen als werkgever. Maar als we niet uitkijken, betalen we straks als chauffeur Code 95 elke 5 jaar zelf! Het wordt tijd dat je uit die luie stoel kom en Facebook uitzet.

STL

Vanuit het potje, zeg maar POT is nu enige tijd door STL het traject gestart om nieuwe chauffeurs te maken, deze aspiranten worden geworven met ons geld, bovendien wordt ze wijs gemaakt dat ze maar 10 procent zelf hoeven bij te dragen, terwijl de kosten veel hoger zijn.Waarom dit project, veel oud chauffeurs zitten in de WW, thuis, verscholen omdat ze zich niet hebben ingeschreven als werkzoekende chauffeur maar als bijvoorbeeld tegelzetter. Als tegelzetter heb je een hoger basissalaris en ben je geen crimineel als je een keer een uurtje te lang werkt!Minder uren draaien door de verkorte werkweek is geen probleem, maar de chauffeur wil beloond worden voor wat hij doet, voor wat hij waard is.

ACTIE

Tijd voor actie, niet tegen TLN en je werkgever maar actie voeren om de bonden te ondersteunen, voort te duwen naar een baan die goed beloond wordt. Hoogste tijd dat we de bonden wakker maken en  vertellen dat we hun actie om de buitenlandse chauffeurs te helpen niet langer steunen en accepteren.

Ik zeg actie tegen de sociale dumping van de Nederlandse beroepschauffeur.

Henri Gulickx