Het valt steeds meer op dat er te veel aandacht wordt besteed aan de sociale dumping van de Chauffeurs afkomstig uit de goedkopere landen. Dat de inzet van deze goedkopere arbeidskrachten effect hebben op onze arbeidsmarkt, valt niet te ontkennen. Echter we leven in de Europese Unie. Economische zaken maken het moeilijker om de salarissen van de Chauffeurs uit bijvoorbeeld Bulgarije en Roemenië te verhogen. Gebeurd dat te snel in deze landen, dan lopen we waarschijnlijk het risico dat deze landen in een financiële crisis terecht komen. Wat vervolgens  dan weer gevolgen heeft voor de andere EU-landen. Neem nu onze directe buren Duitsland. Daar is nog steeds een loonverschil tussen de chauffeurs uit de voormalige DDR en hun westerse collega’s.

EUROPESE UNIE

Aandacht voor een beter leven van de Chauffeurs staat bij TBV-NL uiteraard hoog in het vaandel. We ontkennen niet dat de bonden hier niet genoeg aandacht aan besteden.Wel zien we met enige regelmaat berichten van Edwin Atema die weer op de bres springt voor de Oost-Europese chauffeurs. Veel bedrijven zijn hierdoor al aan de schandpaal genageld maar pas weinig zijn er ook daadwerkelijk veroordeeld! De Europese Unie laat maar weer eens zien dat veroordelen moeilijker en gecompliceerder is dan menigeen doet geloven. Waarom zet het FNV Edwin Atema niet op Nederlands gebied in om voor de Nederlandse chauffeurs op te komen?

CAO

Het valt op dat veel transportbedrijven de cao nog steeds aan hun laars lappen en zelfs in de achtertuin van Atema. Kijk eens naar dit contract, een van de vele voorbeelden die wij kennen. Diverse bedrijven hebben wij al aangeschreven die dergelijke contracten aanboden aan een nieuwe chauffeur. We hebben daarbij niet het bedrijf aan de schandpaal genageld maar wel gezorgd dat de chauffeur conform de cao betaald wordt. TBV-NL, We zijn van mening dat de aandacht van de bonden met name het FNV waaronder Edwin Atema opereert, eerst eens naar de Nederlandse Chauffeurs moet gaan.

Voor je naasten lief te hebben hoef je niet naar Roemenië te rijden, maar om de hoek te kijken.