Chauffeurs zijn nog steeds niet veilig in Calais, ondanks dat er periodes zijn dat de overlast minder lijkt, blijft het uitkijken!

Eind vorig jaar werden wij van TBV-NL gevraagd of we het geregeld konden krijgen om een Europarlementariër onaangekondigd mee te laten gaan naar Calais. Mevrouw Agnes Jongerius (PvdA) stelde we de vraag en nam onmiddellijk deze uitdaging aan. Als eerste Europarlementariër ging ze met gemengde gevoelens met Jaco een Chauffeur van de Firma Visbeen mee met de rit vanaf Antwerpen tot op de parkeerplaats van de Channel. In een film die in opdracht van de PvdA is opgenomen zien jullie binnenkort hoe het een en ander verlopen is.

Nadat we de reis naar Calais 2x uit moesten stellen, is het 10 maart gelukt. Dat alles in de luwte georganiseerd werd was mede om te zorgen dat de Fransen er geen lucht van zouden krijgen. Als alles van te voren groot naar buiten werd gebracht dan liepen we het risico dat alles te geregisseerd was, en er geen migrant te bekennen. Met medewerking van de firma Visbeen transport uit Nieuwe-Tonge is gisteren de reis naar Calais geweest. Henry Gulickx (voorzitter TBV-NL.) vertrok al vroeg in de middag richting Bergen op Zoom, daar zou een cameraman van de PvdA en Omroep Brabant samen met hem verder reizen naar de firma Visbeen transport om daar wat opnames te maken. De firma Visbeen gaat wekelijks vele keren via Calais naar Engeland toe en heeft de chauffeurs geïnstrueerd om voorbij Antwerpen niet meer te stoppen. Nadat er wat gesprekken gevoerd en opnames gemaakt zijn we vanaf Nieuwe-Tonge vertrokken richting Antwerpen. Bij het tankstation stond Agnes Jongerius al te wachten op de chauffeur van Visbeen. Nadat Jaco aangekomen was op de parkeer plaats stapte Agnes en een cameraman in de vrachtwagen om koers te zetten richting Calais. Na een uur rijden zijn we bij hoge uitzondering gestopt om andere chauffeurs te vragen over de gevaren richting Calais. Daarna is de reis verder gegaan naar Calais. Om een stop tijdens de laatste kilometers te maken was inderdaad niet verstandig omdat enkele illegale langs de auto in de richting van Calais liepen, midden in de nacht.

Dat het gevaar nog niet is geweken blijkt uit het feit dat op 6 maart 2016, lang nadat een gedeelte van het kamp in Calais is ontruimd is grote overlast geweest voor de chauffeurs.

Het was gisterenavond rustig langs de weg richting de Channel, de bewoners van het kamp zijn goed georganiseerd net als wij hadden kunnen weten, wisten zei dat die nacht weinig treinen reden in verband met onderhoud aan het systeem van de Channel. Het winterse weer ligt bijna achter ons, en daarmee zal de overlast weer toe nemen.

Calais is allesbehalve veilig te noemen!

Calais links te laten liggen om ergens anders de overtocht te maken is niet haalbaar! Alleen de tijd die je al langer onderweg bent is niet het enige probleem de capaciteit van de veerboten is te weinig, last minute kaarten is haast niet mogelijk deze worden door grote bedrijven opgekocht en helaas ook op de zwarte markt voor extra hoge bedragen doorverkocht.

Het probleem is zeker niet opgelost. Zolang Engeland gastvrij is zullen de immigranten blijven strijden. Één dag na ons bezoek waren er alweer ongeregeldheden in Calais, via deze Facebookpagina zijn diverse filmpjes en foto’s daarvan te zien.

Namens Transport Belangen Vereniging-Nederland willen we de firma Visbeen bedanken voor het inplannen van deze rit en Agnes Jongerius voor het aangaan van deze uitdaging. Omroep Brabant bedankt. Steven Schotte mede door jou inzet was alles tot in detail gepland, hartelijk dank daarvoor!

In onder ons van Omroep Brabant hebben ze nog een stuk van de reis uitgezonden, vanaf 10.55 minuten komt de reis aan bod. Ook vannacht is zelfs het hekwerk om de beveiligde parkeerplaatsen vernield waardoor migranten toegang kregen tot de vrachtwagens!