Eén april was al vaak over gesproken, deze dag zou het Belgische tol systeem voor vrachtverkeer vanaf 3,5 ton ingaan. De Belgische instanties ViaPass en Satellic die verantwoordelijk zijn voor het systeem hebben alles door laten gaan.

Vele dachten dat het wel eens een goede grap kon zijn maar niets was minder waar. De grap werd geen grap maar één groot fiasco! België toonde daar halsstarrigheid en ging gewoon daar mee door wat niet betrouwbaar was! 1 april 2016 gaat dan voor de transporteurs en chauffeurs de boeken in als zwarte dag. Bedrijven die al ruim voor 1 april de kasten hadden aangevraagd wachten tot op de dag van vandaag nog steeds op de kastjes. Op 1 april kon je ze ook aan de grens kopen was gezegd. Gevolg lange rijen vrachtverkeer voor de grenzen en chauffeurs die kilometers moesten lopen om een kast te kunnen aanschaffen. Frustrerend was het dat de chauffeur bij aankomst te horen kregen dat de kasten op waren. En de teleurstelling werd groter toen ze bij terugkomst ook nog eens ontdekte dat hun vrachtwagen was afgesleept! In plaats van alle vrachtwagens af te slepen hadden we liever gezien dat er vanuit de politiek grote druk op België was gezet! De transportsector verloor deze dag weer miljoenen! Klanten kregen te laat of niet hun goederen aangeleverd. Chauffeurs echter maakten weer lange zo niet te lange dagen. Gevolg dat ze de komende 28 dagen beboet kunnen worden op overschrijden van de rij en rusttijden! Alleen doordat ViaPass en Satellic hun zaken niet op orde hadden!

Vanuit de chauffeurs waren al vele klachten naar buiten gebracht. Veel chauffeurs hadden gemeld dat het systeem niet werkte of het voertuig niet aangemeld kon worden. Ook hierin werden de chauffeurs niet gehoord! Zij zijn de mensen op de werkvloer die zien wat goed of fout gaat. Ook nu blijkt weer dat mensen vanaf de werkvloer meer gehoord zouden moeten worden! Er was al geruime tijd bekend dat de systemen ondeugdelijk waren en niet op tijd leverbaar. Minister Schultz is door TLN gevraagd om de problemen te bespreken met haar Belgische collega. Door het zicht op de problemen had TLN de druk bij de minister op kunnen voeren en eisen tot uitstel, het probleem was groter dan gesuggereerd werd door België.

Waarom wilde België het wiel opnieuw uitvinden? Duitsland heeft al jaren een tol systeem wat goed functioneert. We snappen dat landen een tol systeem willen hebben om verkeer wat alleen maar door dat land heen rijdt ook mee te laten betalen aan de infrastructuur.

Een beroepschauffeur loopt nu al het risico op een boete als hij een zicht belemmerend vlaggetje op de voorruit heeft. Maar een voorruit vol met tol kastjes is kennelijk geen probleem. Wij zijn dan ook van mening dat er één Europees systeem moet komen waarmee elk land de kilometerprijs kan verkrijgen die per kilometer is vastgelegd. Verder zal Nederland niet achter moeten blijven en ook een maut systeem moeten gaan invoeren.

Sattelic gaat geld terugstorten!

Vanmorgen kwam een mail binnen bij een transportbedrijf waarin bekend gemaakt werd dat Sattelic het bedrijf bedankte voor het terug bezorgen van de OBU. Saillant detail in de hele kwestie is dat hetzelfde bedrijf tot op heden nog zit te wachten op de maut kasten! De chaos was al groot maar dreigt alleen maar groter te worden! Minister Schultz zal haar Belgische collega maar eens haar ongenoegen moeten uitspreken over deze chaos! Het is compleet van de zotte dat bedrijven zelf een administratie moeten gaan bijhouden of er niet onterecht lokale wegen in rekening zijn gebracht!