Nederland is een van de weinige landen die niet inziet dat het onderhoud van de Nederlandse infrastructuur niet alleen door de eigen belasting betalers betaald moet worden. Europa heeft geresulteerd in open grenzen waarbij er steeds meer landen kiezen om de Europeanen die hun land betreden mee te laten betalen aan de infrastructuur. Waar Nederland normaliter vooraan staat blijven we nu achter.

De provincie Zeeland is één van de grens provincies in Nederland die gedupeerd is door invoering van tol heffingen in België. Nu vooral het zware vrachtverkeer België ontwijkt en door de Zeeuwse dorpen heen dendert om de tol te mijden. Lopen ze straks nog meer het risico gedupeerd te gaan worden als de Belgische tolheffing voor personenauto’s ingevoerd gaat worden. Zeeland zit dan opgesloten tussen 2 tol trajecten. Waar ze aan de ene kant grenzen aan België, hebben ze aan de andere kant de Westerschelde tunnel. De Zeeuwen zijn straks als de tolheffing voor personenauto’s in België doorgaat altijd verplicht om tol te betalen om uit hun provincie te kunnen rijden. Het recreatie en toerisme verkeer kan wel eens terug gaan lopen. Daarom zeggen we, schaf motorrijtuigenbelasting af en wellicht wat andere belastingen en voer de kilometerheffing in. Afgelopen maandag waren we uitgenodigd door omroep Zeeland om onze standpunten toe te lichten en mensen hierop te laten reageren. De uitzending van omroep Zeeland kan je hier terugluisteren.

Transport Belangen Vereniging-Nederland publiceerde enkele weken terug al hun mening.

Onze mening werd de volgende dag ter discussie gesteld bij, “de stelling van de dag” van de Telegraaf. Bij de uitkomst waren 6 van de 10 van mening dat in Nederland de kilometerheffing ook ingevoerd moet worden. De discussie is sinds die tijd aangewakkerd door de politiek en de media wat resulteerde in het feit dat de Telegraaf opnieuw deze stelling heeft getest. Ook bij deze uitslag waren 8 van de 10 Nederlanders van mening dat de kilometerheffing ingevoerd moet worden.

Sinds de invoering van de Duitse maut worden onze auto en snelwegen al extra belast door vrachtauto’s die de Duitse autowegen willen mijden. Ze komen bij Groningen de grens over om bij Aken weer de Duitse snelweg op te gaan en zo veel geld besparen. Sinds 1 april 2016 is in België eveneens de Tol ingevoerd met als resultaat dat Belgische wegen vermeden worden. De provincies die langs de grens met België zitten daarvan worden de wegen wederom extra belast.

TBV-NL is van mening: Welkom maar wel u deel bijdragen aan onze infrastructuur.