Nieuws

Juridisch

De transportwereld onder de loep.

Met de grote storm van afgelopen week is er een enorme ravage ontstaan die in de miljoenen loopt. In enkele gebieden was Nederland zelfs weinig verwijderd van het niveau van een orkaan. Toch was ook de Nederlandse nuchterheid te merken. Het advies was immers: code oranje, en wat later: code rood oftewel: ga niet de weg op. Veel forensen trokken zich daar weinig van aan, zeker nu de treinen niet reden. Dan heb ik het echter over de automobilisten. Daarvoor was het risico betrekkelijk klein.

Risico

Vrachtwagenchauffeurs liepen namelijk het grootste risico. Om een dergelijk voertuig met deze windkrachten in balans te houden moet je zeer ervaren zijn. Zeker wanneer je de lading nog moet ophalen en de wagen dus nog leeg is. Daar komt echter bij dat ook de meest ervaren chauffeur in deze omstandigheden weinig kan doen om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren. Die Hollandse nuchterheid en plichtsbesef om gewoon “je werk te doen”, moeten we echter onderscheiden van chauffeurs die inzien dat het rijden met hun voertuig op dat moment levensgevaarlijk was, maar toch “moesten rijden” van de baas. Immers, genoeg chauffeurs kregen te horen dat zij wel moesten gaan, en dat het anders als werkweigering gezien zou worden. En dus gingen er een hoop, ook onbeladen, de weg op, met alle gevolgen van dien.

Juridisch

De ravage hebben we gezien, zelfs doden moeten we betreuren. Treuriger is echter het feit dat chauffeurs door hun werkgever onder druk zijn gezet om toch te gaan rijden met gevaar voor eigen leven. Die werkgevers zaten immers veilig op kantoor of thuis terwijl de Nederlandse chauffeurs, die toch al enorm te kampen hebben met de Oost Europese concurrentie, ondanks de enorme storm gewoon “moesten” rijden. De vraag is echter of de werkgever juridisch gezien recht heeft om te eisen dat de chauffeurs “moeten” gaan rijden. In de arbeids- of uitzendovereenkomst zal veelal iets opgenomen staan in de trant van dat de werknemer verplicht is aanwijzingen van zijn werkgever op te volgen. Over het algemeen kun je de weigering om aan die aanwijzing gevolg te geven dan ook opvatten als werkweigering, wat onder omstandigheden kan en mag leiden tot ontslag.

Noodweer

Die omstandigheden zijn hier alleen heel anders: er is noodweer en er kan bezwaarlijk van chauffeurs worden verwacht dat zij met dit weer met gevaar voor eigen leven de weg op gaan. Sterker nog: het is juist slecht werkgeverschap indien de werkgever dit van u zou eisen. Juridisch sta je als werknemer dan ook in je recht om te weigeren met dit weer te gaan rijden. Twijfelt u hoe te handelen in een dergelijk geval? Laat u dan vooraf goed inlichten door ons, zodat u weet wat uw rechten zijn. Dudink & Starink advocaten.

Read more
asociaal

Asociaal om met code rood de weg op te gaan!

Een kop die er niet om liegt! Asociaal en strafbaar kopte de Telegraaf. En de verslaggever uit de dashcam video’s stak zijn mening niet onder stoelen en banken. Zelfs een weerman van RTV Rijnmond en Buienradar gaf aan dat chauffeurs die willens en wetens de weg op gingen beboet moesten worden! Een journalist van RTL nieuws wilde van de minister horen of ze de chauffeurs niet kon beboeten. Diegene die daadwerkelijk op de weg aanwezig waren de beroepschauffeurs (door veel media truckers genoemd) hoorden we nergens.

Asociaal

Zijn de beroepschauffeurs nu werkelijk asociaal of speelden er andere zaken? De minister van I&M Cora van Nieuwenhuizen start samen met de transportsector een onderzoek. TBV-NL wil aan dit onderzoek wel gehoor geven en vraagt de minister de chauffeurs ook te horen in deze kwestie. De chauffeurs waren tijdens de code rood uren op de weg.

Code Rood

Vanaf vorige week werden de meldingen gegeven dat er op donderdag een tweede storm ons land zou kunnen teisteren. Enige tijd bleef er twijfel ontstaan hoe de weermodellen zich zouden opvolgen. Woensdagmiddag werd code oranje eruit gedaan. Er is grote kans op gevaarlijk of extreem weer waarbij de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast. Tijdens het eerste moment dat de storm aan land kwam werd er snel opgeschaald naar code rood. Dit is een weeralarm waarbij extreem weer een grote impact op de samenleving heeft.

Chauffeurs

Veel beroepschauffeurs zijn dan al op weg en worden door planners en of werkgevers geacht om zelf beslissingen te nemen. Er zijn werkgevers die adviseren om te stoppen als ze het niet veilig vinden. Maar bij de meeste moeten ze zelf die beslissing nemen. De ene chauffeur is de andere niet en dat krijgen wij dan ook te horen. Er waren chauffeurs die gewoon moesten rijden van de werkgever!  Zo zijn er velen soorten van transport waarbij geladen steenwagens minder snel zullen omvallen dan volume combinaties. Economische belangen spelen zeker een rol om transport niet helemaal stil te laten vallen. De meeste fabrieken hebben nauwelijks voorraad om te produceren.

Mautkillers

Gisteren lagen er opvallend veel van de zogenoemde mautkillers plat. Bij sommigen bleef het beperkt tot alleen de aanhangwagen en anderen vielen compleet om. In het hele land lagen ze her en der verspreid allemaal buitenlandse vervoerders. Deze voertuigen zijn nu eenmaal licht gemaakt om de kosten voor transport zo laag mogelijk te houden. In Duitsland betalen vrachtwagens vanaf 7,5 ton pas maut. We hebben daar al eerder over gepubliceerd. Er lagen naast de mautkillers ook een aantal Nederlandse vrachtwagens op de kant. Transportverzekeraar TVM kreeg zeven schademeldingen binnen van vrachtwagens.

Stilstaan

Veel chauffeurs willen zelf weleens duidelijkheid hebben wat te doen bij code rood. Op chauffeurspagina’s zijn veel chauffeurs eenduidig en zijn bereid een verbod op te volgen om tijdens code rood te stoppen. Er zal dan wel wetgeving voor moeten komen dan is het voor alle chauffeurs eenduidig. De verzekeringsmaatschappij TVM heeft al op tafel gelegd om de weer waarschuwingen in het Engels op de digitale borden boven de snelweg te plaatsen. Daardoor zouden de buitenlandse chauffeurs het ook kunnen lezen. (Wij betwijfelen of alleen het Engels voldoende is, want communiceren in het Engels of Duits kennen ze vaak niet of nauwelijks.)

Rijkswaterstaat

Ondanks de waarschuwing die het KNMI heeft afgegeven blijven vrachtwagenchauffeurs met een lege aanhanger de weg op gaan. “Onverantwoord”, noemt Jaap Volkers van Rijkswaterstaat het. “Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen dit toch doen.” Opmerkelijke uitspraak vinden wij dit. Onze snelwegen kunnen de hoeveelheid vrachtwagens die dagelijks op de weg zijn niet eens kwijt op de parkeerplaatsen. En parkeren op de vluchtstrook moeten we dan zeker niet willen.

 

Read more

Gezocht bedrijven die gedupeerd zijn!

Gedupeerd

De laatste weken komen er berichten bij ons binnen van bedrijven die gedupeerd zijn door: Transcontinental Shipping LTD
Wij vragen ons af of er wellicht meer bedrijven gedupeerd zijn?

Duizenden Euro’s

Transcontinental Shipping LTS, is inmiddels failliet maar laat een spoor van schulden achter zich.
Meerdere bedrijven die nu al bij ons bekend zijn hebben duizenden euro’s te goed. De directeur van Transcontinental Shipping LTS heeft voor zover wij konden nagaan 120 bv’s op zijn naam staan en woont in het buitenland. Zijn er meer bedrijven met deze firma bekend en die ook gedupeerd zijn? Dan horen we dat graag mail dan na: info@tbv-nl.nl

Read more
Chauffeur

Chauffeur verdacht van moord! Wie heeft iets gezien?

Een triest nieuws bericht uit Duitsland wat ons al enige dagen bezighoudt. Woensdagavond 27 december reed een 40 jarige vrachtwagenchauffeur achter een Oekraïense vrachtwagenchauffeur die nogal slingerde over de weg. De chauffeur vertrouwde het niet en belde daarop de politie in Nederland. Doordat de Oekraïense chauffeur op weg was richting Duitsland werden de Duitse collega’s door de Nederlandse politie gewaarschuwd. De truck denderde voort en raakte her en der de vangrail.

Grens gepasseerd

Nog voordat de Nederlandse politie ter plaatse was passeerde hij de grens. Enkele kilometers verder stonden de Duitse collega’s op de vluchtstrook met zwaailampen aan om de chauffeur tot stoppen te manen. De chauffeur denderde de vluchtstrook op en ramde daar de politieauto met daarin drie politie beambten. Een 23 jarige agente kwam daarbij om het leven één agente vecht nog voor haar leven en een derde raakte zwaargewond. TBV-NL leeft mee met de familie van de 23 jarige agente en alle verdere betrokkenen.

Capaciteit tekort

In Nederland zijn wij al vaker door agenten aangesproken uit meerdere regio’s dat ze geen capaciteit hebben om dit tegen te gaan. Een hoofdagent vertelde ons eerder in vertrouwen dat er geen prioriteit op licht. Politie agenten zijn ook mensen die moeten roeien met de riemen de ze hebben. Laten we hopen dat de capaciteit voor handhavers snel meer wordt. Nu waren het politieagenten maar we hadden het allemaal kunnen zijn als we met pech op de vluchtstrook stonden.

Chauffeur in Nederland?

De Oekraïense chauffeur heeft dus de kerstdagen na alle waarschijnlijkheid in Nederland doorgebracht. Wat wij nu willen weten iemand moet deze vrachtwagen ergens hebben waargenomen. Deze chauffeur heeft waarschijnlijk in Maastricht gelost is daarna nog op de A2 waargenomen door de politie.

Wie heeft iets gezien?

Heeft iemand hem de grens over zien komen, welke grensovergang?

Waar heeft hij gelost en of geladen?

Waar hebt u hem zien staan eventueel met tijd.

 

Hebt u informatie over deze vrachtwagen en chauffeur dan kan u dat mailen na: info@tbv-nl.nl

Read more

Burgemeester Venlo in gesprek met TBV.

Na aanleiding van de sluiting van de Keulse Barrière en de parkeerproblemen in en rond Venlo, vond op dinsdag 7 november 2017 een gesprek plaats tussen de burgemeester van Venlo, de heer Antoin Scholten en de heer Henri Gulickx, vertegenwoordiger namens de Transport Belangen Vereniging Nederland ( TBV NL) Bij dit gesprek was eveneens van de gemeente Venlo aanwezig de heer Pelser.

Parkeren

Tijdens het prettige en verkennende gesprek is aan de orde geweest het beschikbaar hebben van een adequate plek als wisselpunt voor het zogenaamde “uitzonderlijk vervoer”, de nieuwe locatie voor vrachtwagen parkeren aan de James Cookweg, een grotere behoefte aan betaalt vrachtwagen parkeren in Limburg en met name in de grensstreek, het toenemend illegaal parkeren op het Onderliggende Wegen Netwerk in de regio.

Kort geding

Over de door de uitbater van de Nieuwe Keulse aangespannen kort geding tegen de gemeente Venlo is geen informatie tussen de gesprekspartners uitgewisseld omdat deze zaak nu onder de rechter ligt. De heer Gulickx heeft wel aangegeven het schoon houden van de omgeving van de Nieuwe Keulse in ieder geval een mede verantwoordelijkheid is van de uitbater.

Openstelling parkeerterrein

Vanuit de gemeente is aangegeven dat volgende week de locatie James Cookweg als parkeerlocatie tegen betaling met de noodzakelijke faciliteiten officieel in gebruik wordt genomen. Een gedeelte van de kosten kunnen de chauffeurs besteden in het restaurant. Hoeveel er precies van de kosten in het restaurant gereduceerd worden is nog niet duidelijk.
De parkeerplaats aan de James Cookweg is wel geschikt voor de zogenaamde lengte transporten. Maar als deze parkeerplaats vol staat, kan dit problemen opleveren met manoeuvreren.

Op dit moment wordt er, aldus de heer Gulickx, door uitzonderlijk vervoer gebruikt gemaakt van de verbreding van de vluchtstrook ter hoogte van Tegelen aan de A74. De gemeente Venlo heeft recentelijk contact gezocht met Rijkswaterstaat met de vraag wat de wettelijke voorwaarden zijn voor het zgn. “convoi exeptionel” vervoer. De resultaten van die nog te ontvangen informatie zullen worden gedeeld.

Handhaving

De Gemeente Venlo blijft bij het standpunt dat alle parkeerplaatsen, bewaakte en daarmee betaalde parkeerplaatsen moeten worden. Alle truckers zullen gedwongen moeten worden voor de lange rustperioden hiervan gebruik te gaan maken. Er zal, voor zover mogelijk, vooral in het industriegebied vaker gehandhaafd gaan worden. Uit onderzoek is gebleken dat in de weekenden geparkeerde voertuigen hoofdzakelijk doorgangsverkeer is, afkomstig uit Oost Europa.

Kamervragen

De burgemeester en dhr. Pelser waren content over het feit dat de 2e kamerleden Gijs van Dijk (PvdA) en Kirsten van Hul (PvdA) Kamervragen gaan stellen over het vrachtwagen parkeren in met name de grensstreken. Gedeputeerde H. Marckus van de provincie heeft, na aanleiding van vragen van TBV NL toegezegd een plan van aanpak op te stellen.

Parkeeroverlast

De gemeente Venlo en een aantal (buur) gemeente in de grensstreek willen zich gaan inzetten tegen de parkeer overlast. Het kan niet zo zijn dat de grensstreken elk weekend overspoelt worden met vrachtwagens uit omliggende landen.

Tijdens het overleg is toegezegd dat TBV ter kennisname krijgt aangeboden een kopie van de in 2015 gesloten intentieovereenkomst tussen een groot aantal partijen in Limburg., Doel is om het tekort aan parkeerplaatsen en het wild parkeren op te gaan lossen. In dat kader heeft de heer Gulickx aandacht gevraagd voor één van de voornaamste kruispunten bij Roermond. Vooralsnog wil de gemeente Roermond niet mee werken aan een oplossing. Dit ondanks het feit dat er al een exploitant gevonden was om een parkeerplaats te realiseren.

Er is afgesproken dat partijen ( Venlo en TBV NL) naar de toekomst toe elkaar van informatie blijven voorzien over knelpunten met betrekking tot de vrachtwagen parkeerplaatsen en zo nodig het gesprek aangaan.

Read more
Venlo

Burgemeester Venlo nodigt TBV-NL uit.

Een privé bericht waarin de vraag stond om contact op te nemen, hebben we de afgelopen dagen genegeerd.
Vanmorgen voor wat actievoerende chauffeurs door Venlo heen wilden sturen werd er contact gelegd vanuit de gemeente. Na een goed gesprek werd de agenda gepakt en binnen het uur stond de afspraak vast. Dinsdag 7 november om 14.00 uur in het gemeentehuis is de afspraak. Burgemeester Scholten van Venlo wil de 45 uur weekendrust gaan koppelen aan de ontstane situatie.

Bedankt.

TBV-NL staat positief tegenover deze eerste stap. In gesprek gaan en samen naar oplossingen zoeken is wat ons betreft de juiste weg. We willen de chauffeurs bedanken die de moeite hebben genomen om stapvoets door Venlo heen te rijden. Op meerdere plekken was er bijna geen doorkomen aan hetgeen onze buren uit Duitsland mede verantwoordelijk voor waren. Chauffeurs die door het rijverbod langs de snelweg op de vluchtstrook stonden, werden door politieagenten gesommeerd om te vertrekken.

Sluiting.

De laatste weken is er veel gaande geweest over de sluiting van de parkeerplaats bij de Nieuwe Keulse. De media heeft onze actie om de parking tot maart 2018 open te houden uitermate goed gesteund. Tot aan het kort geding, heeft de gemeente Venlo nog nergens op willen reageren

Venlo

De gemeente Venlo heeft getracht een oplossing te vinden om de vernieuwde parkeerplaats aan de James Cook weg aan te passen. Maar hebben hierin duidelijk gefaald. De parkeerplaats is een bewaakte parkeerplaats. Tegen betaling kan men hier parkeren en is de parkeerplaats voorzien van een restaurant, toilet en douches.

Het is algemeen bekend dat chauffeurs uit Oost-Europese landen geen geld hebben of geen geld willen uitgeven aan een betaalde parkeerplaats. Zij zullen dus her en der gaan parkeren! Vele voorbeelden hebben we de afgelopen dagen gezien hoe en waar ze parkeren. Veilig of niet daar draait het niet om, de rij en rusttijden geven aan nu te stoppen. Gevolgen dat de bewoners in de omliggende woonwijken hier overlast van hebben.

De parkeerplaats heeft een ingang die maar 5 meter breed is. Breedte transporten kunnen hier niet terecht. Lengte transporten tot 25 meter moet geen probleem zijn als de parkeerplaats niet vol is.De parkeerplaats is nu nog verboden voor vrachtwagens welke geladen zijn met gevaarlijke stoffen! Er zal later een hoek ingericht worden voor gevaarlijke stoffen wagens. Wij zijn dan van mening dat deze oplossing maar een druppel op de gloeiende plaat is. Chauffeurs uit de Oost-Europese landen kijken waar ze gratis kunnen parkeren. Er zal daarvoor ook parkeer mogelijkheid moeten worden geboden.

Waar ligt dan de oplossing?

Op de eerste plaats bevatten de 2 nieuwe parkeerplaatsen in Venlo en Venray te weinig capaciteit. Om de grote vraag aan parkeer capaciteit te voldoen, zal een grote parkplaats in de omstreken van Roermond gebouwd moeten worden. Twee tankstations aan de A73 bij Roermond en de parkeerplaats aan de a2 op de hoogte van Echt staan iedere week overvol.

Verbod op lange weekendrust handhaven!

Industrieterreinen van Roermond tot en met Elsloo worden nu gebruikt door chauffeurs die gevlucht zijn uit Duitsland en België! Het maken van de verlengde weekendrust is in die landen verboden en wordt daar ook gehandhaafd! Dezelfde wetgeving hebben we in Nederland al sinds 2014, alleen handhaaft Nederland hem niet. Nederland lijkt daardoor het afvalputje te worden van West Europa. Minister Schultz wilde hem niet laten handhaven, we zullen de nieuwe minister vragen om het toch te laten handhaven.

Kilometerheffing.

Ook zal de invoering van de “de kilometerheffing “ het aantal vrachtauto’s in Nederland verminderen. Vrachtverkeer kiest nu vaak om bij Groningen Nederland binnen te rijden en bij Aken ons land wee te verlaten. Daarmee besparen ze de maut kosten in Duitsland. Binnen Nederland geldt wel het eurovignet, alleen door capaciteit problemen van controlerende instanties kan je ook gemakkelijk zonder vignet rijden.

Politieke steun.

De SP in Venlo heeft ons vanaf het begin gesteund betreffende de parkeerplaats de Keulse barrière open te houden. Trucker Appy heeft ook de nodige aandacht gevraagd.

Gijs van Dijk tweede Kamerlid van de PvdA zal Kamervragen gaan stellen aan de nieuwe minister. We hebben daarvoor de nodige informatie aangeleverd. Vanuit Brussel worden we gesteund door Agnes Jongerius PvdA. Vanuit de provincie hebben wij steun van Jos van Rey LVR. Aankomende week zal hij vragen gaan stellen aan gedeputeerde staten in Maastricht over de ontstane problemen.

Hoe nu verder?

Op 1 november 2017 zal het in Venlo weer een drukte van belang zijn. In Duitsland is het dan zondag waardoor veel toeristen weer na Nederland komen. Dat betekend dat alle parkeerplaatsen in Venlo weer overvol zullen zijn. Het vrachtverkeer mag dan niet Duitsland in rijden. Veel chauffeurs zijn dan genoodzaakt om in de grensstreek een parkeerplaats te zoeken. Wij willen deze dag gebruiken om aandacht te vragen voor ontstane problemen! De parkeerplaats van de Nieuwe Keulse zal weer open gesteld moeten worden, totdat er een passende oplossing gevonden is. Een passende oplossing ook voor de eigenaars van de Nieuwe Keulse en voor het grote parkeerprobleem aan de grensstreek.

Die dag willen we met vrachtwagens gaan rijden door het centrum van Venlo. De slogan van die dag is “handen af van onze verdiende nachtrust “! Wil je mee rijden? Laat het ons dan even weten via info@tbv-nl.nl.

Om 12 uur zullen wij ons verzamelen bij Nieuwe Keulse omstreeks 12.30 uur starten wij met deze actie. De media heeft ons al toegezegd die dag er bij te zijn. Kom jij ook?

Op 2 november 2017 zal er om 09.30 een kort geding tegen de Gemeente Venlo zijn. Deze zitting wordt gehouden in de rechtbank van Roermond.

Read more
Pauze

Pauze maken steeds groter probleem!

Pauze.

Pauze maken, iets wat chauffeurs dagelijks verplicht moeten doen, wordt een groot probleem. Langs snelwegen zien we dagelijks overvolle parkeerplaatsen op de hoofdroutes. Chauffeurs onderweg met speciaal transport of lange zware voertuigen (LZV) kunnen nauwelijks nog terecht op de parkeerplaatsen.

Sluiting parkeerplaatsen.

Afgelopen week zijn we nog op de bres gesprongen voor het parkeer terrein bij de Keulse Barrière. Nadat we eerder dit jaar de gemeente Venlo overtuigd hadden samen met de SP Venlo en de uitbater van het chauffeursrestaurant om de parkeerplaats open te houden tot maart 2018 is hij donderdag 19 oktober al gesloten. Er is een groot tekort aan parkeerplaatsen in en rond Venlo. Maar de gemeente Venlo sluit een parkeerplaats van honderd plaatsen! Er gaan geruchten dat het een en het ander niet zo wordt afgehandeld zoals dit zou moeten.

De reden.

De reden die de gemeente Venlo geeft ? Overlast en vervuiling van het parkeerterrein. In juli 2016 is de gemeente hierop al geattendeerd, maar vuilnisbakken zijn er nooit gekomen. In de weekenden staat deze parkeerplaats vol met vrachtwagens die het verbod op de lange weekendrust in Duitsland ontwijken. Duitsland en België handhaven het verbod wat in Nederland ook in de wet is opgenomen. Echter gaat Nederland deze wet niet handhaven.

Venlo.

Gemeente Venlo heeft dan het parkeerterrein van de Keulse Barrière gesloten en biedt als alternatief een parkeerterrein aan de andere kant van der stad aan. Dan spreken we nog maar niet over route plichtige transporten van buitensporige afmetingen, gevaarlijke stoffen en de steeds meer toenemende lange zware voertuigen. (LZV) Pauze maken is voor deze chauffeurs steeds moeilijker. Buiten dat deze transporten vaak veel ruimte vergen, mogen en kunnen ze de beveiligde parkeerplaatsen niet eens op! Waar moeten deze dan gaan staan?

Logistieke hotspot.

Venlo-Venray mag dan wel als logistieke hotspot uit de bus komen waar ze graag mee pronken. Maar rekening houden met de chauffeurs behoort daar niet toe. Wethouder Jan Loonen van de gemeente Venray erkent het probleem qua parkeer beleid. De wethouder geeft aan dat chauffeurs niet te lang door moeten rijden om uiteindelijk niet te kunnen parkeren. Hierbij lees je dat overheden de praktijk onvoldoende kennen, daar zullen wij ze dan is in moeten gaan voorzien. Afgelopen vrijdag heeft omroep Venlo er nog een uitzending over gemaakt. (Vanaf 3.44 begint het stuk.) Ook de zender L1 van Limburg heeft er aandacht aan besteed.

Roermond.

Dat chauffeurs lucratief worden om de weekenden de vrachtwagens kwijt te raken is dit weekend al zichtbaar. In Roermond staan op diverse plaatsen al vrachtwagens geparkeerd die daar eigenlijk niet mogen komen.

Transport neemt toe.

Door de alsmaar aantrekkende economie nemen behalve het aantal auto’s op de weg ook de het aantal transporten toe. Met de dagelijkse hoeveelheid transporten is het nijpende tekort aan parkeerplaatsen duidelijk zichtbaar. Bermen worden kapot gereden doordat voertuigen in de bermen parkeren om toch te voldoen aan de rij en rusttijden verplichting.

Rij en rusttijden overtreden.

Chauffeurs die moeten overnachten omdat ze niet op hun bestemming aankomen, kunnen het na 20.00 uur ’s avonds wel vergeten om een veilige plek te vinden om hun pauze/rust te maken. Chauffeurs kiezen er vaak voor om daar te parkeren waarbij ze ook nog wat faciliteiten hebben. Denk daarbij aan eet gelegenheid en was of doucheruimtes. Gevolg, ze zullen langer door moeten rijden en daarbij de rij en rusttijden overtreden. Daardoor lopen ze 28 dagen lang het risico op een boete. Waarbij de boetes in diverse Europese landen nogal ver uiteen liggen.

Gemeenten.

Gemeentes stellen vaak op industriegebieden al een parkeer verbod in om overlast te voorkomen! Waar vrachtverkeer eerder nog uit de bebouwde kom na het industrieterrein gedirigeerd werd, zijn ze zelfs daar nu niet meer welkom. Waar moet het naar toe?

Minister.

In 2012 speelde overlast van kamperende chauffeurs ook al en heeft Rijkswaterstaat destijds bebording aangepast dat er maximaal voor de duur van 24 uur mag worden geparkeerd. Nu er vanaf volgende week een nieuw kabinet is zullen wij de nieuwe minister van infrastructuur van onze bezorgdheid op de hoogte brengen. Wij zullen een afspraak maken met de minister om onze zorgen toe te lichten.

 

Read more
Hoofdrol

Chauffeurs in de hoofdrol!

Op 15 juli 2017 staan chauffeurs in de hoofdrol. Dan komen Agnes Jongerius (PvdA) en Dennis de Jong (SP) samen naar Amersfoort. De SP heeft een enquête online gezet die je via deze link kan invullen. Dit doe je geheel anoniem en op 15 juli komen ze daarvoor na Amersfoort toe om jou mening te horen wat jij van de nieuwe regels vindt in de transportsector.

Commissie

De maatregelen betekenen veel voor jou als chauffeur. Er worden bijvoorbeeld andere regels voor rij- en rusttijden gemaakt. Daarnaast komen er nieuwe regels voor cabotage (transport door vervoerders uit een ander land). Verder zijn er voorstellen om de ´brievenbus´- bedrijven uit te bannen en voor betere handhaving om misbruik en fraude tegen te gaan. Met deze voorstellen beweert de Commissie ook de schending van werknemersrechten aan te pakken.

Agnes Jongerius en Dennis de Jong willen graag jouw mening horen over bepaalde onderdelen van de voorstellen. Dat is erg belangrijk want daarmee geef je hun stem meer gewicht. De voorstellen hebben vergaande gevolgen voor jou. De resultaten van de enquête zijn een goed middel om te laten horen welke gevolgen dat zijn.

Op 15 juli heb jij de hoofdrol. Dan gaan ze de resultaten van deze korte enquête presenteren en met jullie bespreken. Ze willen dan ook bespreken hoe ze verder gaan strijden tegen deze nieuwe regels.

Aanmelden

Kom langs, praat mee en meld je aan via ellen.verhoog@europarl.europa.eu

Read more

Oplopende wachttijden op ECT-Delta.

Zaterdagmorgen 13 mei was er door buurman (René Lindeman) en buurman (René Sloof) een bijeenkomst georganiseerd. Inzet was de oplopende wachttijden op de ECT-Delta. Buurman en buurman zijn in de containersector actief als eigenrijder en zijn voor veel chauffeurs en vervoerders het aanspreekpunt als er problemen op de terminal ontstaan. Ze communiceren de ontstane problemen met de supervisors van de ECT. Vervolgens zijn het de supervisors die de taak hebben om de problemen op te lossen. De laatste tijd worden veel vervoerders en chauffeurs op de proef gesteld op de ECT-Delta. Vooral de wachttijden om containers te wisselen is velen een doorn in het oog.

De heer Aad Scholten General manager van de ECT opent de bijeenkomst en heet iedereen welkom. In een korte inleiding geeft hij aan dat de ECT twee kanten heeft. Aan de ene kant is dat de waterzijde waar de betalende klanten liggen (Rederijen). Aan de andere kant is dat de landzijde waar de containers verladen worden voor het wegvervoer en het spoor. Er ligt wel een natuurlijke neiging om meer naar de waterzijde te kijken geeft Aad eerlijk toe. Maar vervolgt daarna ook dat er zonder vervoerders geen container de terminal verlaat. Na nog wat verdere bedrijfsinformatie gedeeld te hebben geeft hij toe dat de servicetijden op de ECT-Delta de laatste weken in piektijden behoorlijk oplopen. Benieuwd is hij dan ook om van alle betrokken partijen te horen wat voor oplossingen ze kunnen verzinnen.

Begrip

Het onderlinge begrip wordt terecht ook nog even aangehaald, want het blijkt dat dat ver te zoeken is. Na de bijeenkomst hoopt hij dat er wat meer respect wederzijds is. Daarna stelt hij voor om een korte voorstelronde te doen daarmee weet een ieder wie en wat zijn of haar taak is.

Voorstelronde

Een diversiteit aan mensen is aanwezig zo horen we na de voorstelronde. Eigen Rijders, grote vervoerders, chauffeurs, operationeel managers die de aansturing verzorgen, supervisor die als leidinggevende bij de carrier chauffeurs is en een supervisor van de landzijde. Marco Post van H.N Post is op persoonlijke uitnodiging aanwezig en is tevens voorzitter van de AZV (Alliantie zeecontainer vervoerders). Deze vereniging vertegenwoordigt alle bij TLN en de VZV aangesloten transport bedrijven die zeecontainers vervoeren. Namens de VERN is René Sloof ook als bestuurslid aanwezig. Onder de aanwezigen zijn ook enkele carrier chauffeurs, deze hadden niet allemaal vrij en zullen na de bijeenkomst het werk dan ook weer oppakken. Voor de chauffeurs, eigenrijders is het zeker van belang het verhaal vanaf hun zijde ook eens aan te horen.

Voormeld systeem

De heer Sloof (buurman) bestuurslid van de VERN en tevens eigenrijder verteld in het kort waar de zichtbare problemen liggen. Als eerste geeft hij aan de carrier chauffeurs niet te willen afvallen. Wij zien ook dat ze hard willen werken. Er is een prachtig voormeld systeem waarbij de ECT kan zien, wat het aanbod en de vraag is. Bezuinigingen, aansturing en capaciteit met betrekking tot personeel daar lijkt de grote schoen te wringen. De doorloop tijd aan de landzijde loopt dusdanig op dat de kosten daar voor rekening komen van de vervoerder. Bij de binnenvaart worden deze kosten nog door de rederijen vergoed.

Aansturing

Een carrier chauffeur meldt dat er te weinig mensen zijn en carriers. De operationele manager ligt dat toe en denkt niet dat er te weinig carriers zijn maar dat er inderdaad qua aansturing verbeter punten mogelijk zijn. Wij als onafhankelijke vereniging vinden het opmerkelijk dat een externe partij, (Buurman en Buurman) het wel zien als de wachttijden oplopen. Maar de aansturing ziet dat kennelijk niet, of wil dat niet zien. Als er vervolgens gebeld wordt door deze externe partij wordt er opgeschaald en zorgt de aansturing voor extra carriers op de blokken.

De aansturing wordt gedaan vanuit het kantoor waarin ook de nodige televisie schermen hangen. Op deze schermen is zichtbaar wanneer de wachttijden oplopen. Na 20 minuten wachten wordt het scherm al rood waarop de aansturing dan moet reageren. Ook met uit het raam kijken is alles al zichtbaar voor de aansturing. Je zou je dan af kunnen vragen of alle mensen op de aansturing wel de juiste mensen zijn? Of ligt op de afdeling de druk te hoog? Dat een carrier chauffeur het niet ziet dat het verder op de blokken te druk is dat hoeft ook niet. De aansturing zal erop moeten toezien om wat carrier chauffeurs op te schuiven naar de blokken waar de wachttijden oplopen.

Frustratie

Dat de spanning tijdens de gesprekken hoog ligt merken we als het Facebook bericht aangehaald wordt. In dat bericht wat geplaatst was door een chauffeur, werd een carrier chauffeur weggezet in niet al te mooie woorden welke we zeker niet gaan herhalen. Frustratie van beiden kanten waarbij we kunnen concluderen dat ze eigenlijk het probleem niet veroorzaken. Onmacht van beide partijen waar aan de ene kant een carrier chauffeur ook zijn recht heeft op pauze. Aan de andere kant een chauffeur, die met een rij en rusttijden besluit te maken heeft. En een opdrachtgever die hem vraagt hoe laat hij bij de klant kan zijn. Er zijn carrier chauffeurs die ervoor kiezen de pauze te maken in de carrier. Dat is voor een chauffeur die in de blokken staat dan niet zichtbaar. Gevraagd wordt dan ook aan de carrier chauffeur om de pauze niet zichtbaar bij de blokken te maken. Als hij dat wel doet om dan het zwaailicht aan te zetten. Daardoor weten de chauffeurs dat hij tijdelijk buiten bedrijf is.

Tekort

Carrier Chauffeurs hebben meerdere taken waarvoor ze ingezet worden. De treintjes, scanbakken en ITT transporten zullen ze ook tussendoor krijgen. Op bepaalde drukke momenten is er een tekort aan carrier chauffeurs. De vraag daarop aan de operationele manager is om dergelijke transporten te stoppen als de drukte op de landzijde toeneemt. De operationele manager geeft aan dat hij dat zeker wel doet. Opgemerkt wordt door een Vern-lid dat niet alle OM-ers dit doen. Vanaf vijf uur zal alles beschikbaar moeten zijn op de vrachtwagens om ze snel en ordelijk weg te werken meld hij verder.

Nachtelijke uren

Piektijden zijn een probleem waar de ECT slecht in kan managen. Piektijden vallen wat zichtbaar is tijdens schafttijden en wisseltijden, juist op die momenten loopt de wachttijd snel op. Er is al geprobeerd om voertuigen ‘s nachts of in de weekenden te laten komen, maar dat gebeurt te weinig. In de nachtelijke uren is er zeker wat geprobeerd door vervoerders, alleen rijden er dan blijkbaar te weinig carriers omdat de wachttijd dan ook oploopt. Een eigenrijder of chauffeur heeft te maken met een beperkt rij en rusttijden besluit. Als je op de dag je klanten bediend zal je niet in de nachtelijke uren nog een container kunnen opzetten. Vanaf de ECT kant zal daar meer rekening mee gehouden kunnen worden. Door op de dag de aansturing beter te laten coördineren en de wisseltijden wat in te korten en wellicht een overdracht bij de carrier te laten doen.

 

Volgende punten welke besproken zijn zal de general manager de komende maanden ter overweging kunnen nemen om de service tijden te verbeteren. Als de service tijden verbeteren kunnen er meerdere containers afgehandeld worden.

 

  • Carrierchauffeur geeft als voorstel aan een tussendienst in te zetten. Deze dienst start om 11.00 tot 19.00 uur. Daarmee worden wisseltijden met extra carriers opgevangen.
  • Als een externe partij de wachttijden op ziet lopen zullen de eigen mensen op de aansturing dat ook moeten zien. Anders kan je je afvragen of de juiste mensen op de juiste plaats zitten.
  • Communicatie tijdens wachten in de blokken is ronduit slecht te noemen. Anno 2017 zou er communicatie via een app prima te realiseren zijn om chauffeurs op de hoogte te brengen of er een storing is.

September

Aan het eind van de bijeenkomst is er afgesproken met elkaar in gesprek te blijven en in september weer een bijeenkomst in dezelfde setting te doen. Daar kunnen vervoerders samen met de ECT beoordelen of er stappen gezet zijn. Als TBV-NL blijven we deze zaak nauw gezet volgen. Uiteindelijk zal het voor beide partijen winst op gaan leveren. TBV-NL vraagt aan chauffeurs en carrier chauffeurs om elkaar met wat meer respect te behandelen. Uiteindelijk werken jullie allemaal gezamenlijk voor een betere toekomst.

 

Buurman en buurman willen de ECT in naam van Aad Scholten bedanken voor het serieus nemen en het oppakken van deze problemen. (Foto: ECT)

 

 

Read more
Opleiding

Opleiding ver beneden niveau!

Elke dag krijgen we meldingen binnen over chauffeurs waarvan de twijfel bestaat over de opleiding. Of ze überhaupt wel een opleiding gevolgd hebben en de kwaliteit van code 95. Veelal gaat het over chauffeurs uit Oost-Europa. Tijdens het schrijven krijgen we een melding binnen van een chauffeur die gecrasht is in Echteld en op de vlucht is geslagen. Natuurlijk weten we niet het fijne daar nog niet van. We wachten daarvoor nog op de onderzoeksresultaten van de politie. Het geeft maar weer eens aan dat het geen incidenten meer zijn.

Rijbewijs te koop

TBV-NL heeft minister Schultz al eerder op de hoogte gebracht over rijbewijzen en code95 die gewoon te koop zijn in Oost-Europese landen. De minister gaf destijds aan dat ze niet twijfelde aan de echtheid van de documenten. Wij twijfelen ook niet over de echtheid, alleen de manier waarop ze verkregen zijn.

Schade

Afgelopen week werden we nog door een eigenrijder op de hoogte gebracht van een schade aan zijn vrachtwagen. Bij aankomst op zondag zag hij dat voor zijn wagen een buitenlandse vrachtwagen geparkeerd stond. Na een inspectie aan zijn voertuig zag hij schade aan de voorkant. Daarop controleerde hij de achterkant van de vrachtwagen die voor hem stond en zag op dezelfde hoogtes lak van zijn vrachtwagen. Hij heeft de chauffeur die lag te slapen wakker gemaakt en ermee geconfronteerd. Schoorvoetend gaf hij toe dat er wat gebeurd kon zijn waarna de eigenrijder wat gegevens wilde om de verzekering in kennis te stellen.

Chauffeur geeft kenteken en verdwijnt

De chauffeur gaf daarbij het kentekenbewijs en zijn rijbewijs af. Terwijl de eigenrijder de gegevens aan het noteren was besloot de chauffeur ervandoor te gaan. Enige tijd later zag de eigenrijder de buitenlandse vrachtwagen weer rijden en belde de politie om de locatie door te geven. De snelheden die de chauffeur binnen de bebouwde kom maakte waren ruim boven de toegestane snelheid. De eigenrijder verloor hem daardoor weer uit het oog. Enige tijd later zag hij de trekker leeg staan en is erbij blijven staan tot de politie ter plaatse was. Bij de controle van het voertuig bleek dat de chauffeur op vrijdag zijn rijbewijs al heeft moeten inleveren. Tijdens een eerdere controle had de chauffeur 1125ugl geblazen. Hierop is het voertuig in bewaring gesteld. De chauffeur is een dag later alsnog opgepakt en heeft enkele dagen vast gezeten.

Schotel open en auto bekrast

De eigenrijder heeft als hij wegrijdt van de parkeerplaats zijn luxe wagen daar staan. Na enkele dagen gereden te hebben kwam hij aan op de parkeerplaats en zag tot zijn verbazing dat de luxe wagen van voor tot achter onder de krassen zat. De volgende morgen als hij weer vertrekt vergeet hij door alle commotie een controle ronde te lopen langs het voertuig. Op het moment dat hij optrekt, verliest hij de trailer en loopt zo de nodige schade op. Hiervan heeft hij aangifte gedaan en de politie neemt de schade aan de luxe wagen en de open getrokken schotel mee in het onderzoek wat loopt tegen de chauffeur.

Politie heeft handen vol

TBV-NL vragen de overheden in Nederland en Europarlementariërs in Brussel om nu eens orde op zaken te stellen. Veiligheid op onze wegen moet gewaarborgd blijven. De politie heeft de handen vol aan chauffeurs die spookrijden op de snelweg. En chauffeurs die overal proberen te keren waar het niet kan. Bijna dagelijks op de Maasvlakte is de weg gestremd door vrachtwagens die via de berm proberen te keren. De schade aan weg meubilair en bermen is niet mis. Laat staan de economische schade die ontstaat door de lange files die het veroorzaakt!

Een bestuurslid van TBV-NL heeft enige tijd terug zelf nog een 112 melding gedaan op de A16 bij Dordrecht. Daar was ook een chauffeur die om 19.25 uur tegen het verkeer in de richting Rotterdam reed. Tijdens de 112 melding zag hij het voertuig drie banen oversteken om te draaien. Gelukkig waren de automobilisten scherp, anders was de ramp niet te overzien! Chauffeurs veelal vanuit Oost-Europa rijden hier maanden rond. Staan dagen op plaatsen stil waar overlast ontstaat voor de omgeving. Deze chauffeurs pakken voor tijdverdrijf wat sneller de fles. Als ze dan een opdracht krijgen starten ze even vrolijk de vrachtwagen en rijden weg, nuchter of niet. Vanmorgen heeft de politie nog een chauffeur tijdelijk in de boeien geslagen. Hij was bezig zijn eigen ruit van de vrachtwagen in te slaan, terwijl hij de nodige hoeveelheid drank op had!

Violetta Bulc

Transport commissaris in het Europees parlement mevrouw Violetta Bulc brengt eind deze maand een pakket maatregelen naar buiten. De eerste berichten die we horen over de maatregelen zijn verontrustend. Neemt u verantwoordelijkheid en zorg dat het uitbuiten van chauffeurs die maanden van huis zijn stopt! Door deze chauffeurs na elke 2 weken verplicht naar huis te laten gaan zal voor alle partijen een stap naar een veiliger Europa worden op de Europese wegen.

Read more