Nieuws

code95

CODE95 vanaf dit weekend verplicht voor chauffeurs!

Na 2 jaar van uitstel is het zover dat code95 verplicht is voor chauffeurs. Er is al veel gesproken over code95. Zoals het nu geregeld is, is het volstrekt nutteloos en voegt het nauwelijks wat toe! De bedenkers van de code95 hebben na alle waarschijnlijk weinig verbondenheid met de transportsector. Aanwezig zijn is het enige noodzakelijke op een cursus. Het schrijnende is dat zelfs de opleiders toegeven dat het nauwelijks wat voor stelt op de manier zoals het nu geregeld is. Opmerkelijk zijn de richtlijnen voor de vakbekwaamheid waaraan eisen zijn verbonden. Door de invoering van de code95 moet het veiliger op de weg worden en verkeersongevallen terugdringen waarbij vrachtwagens en bussen betrokken zijn.

CODE95

In het kort, een chauffeur is verplicht om 35 uur scholing te volgen elke 5 jaar. De enige eis is dat van de 35 uur nascholing chauffeurs minimaal één dag (7 uur) een praktijktraining moet volgen, waarvan zij zelf 2,5 uur actief rijden. De overige uren kan je kan er dus voor kiezen om vier keer dezelfde cursus te doen. Dit hebben we aan minister Schultz van Haegen al eerder kenbaar gemaakt. De minister vond dat vreemd. Voegt de code95 dan nog wat toe? Wij staan niet negatief tegenover nascholing integendeel, echter zal het wel anders ingevuld moeten worden.

Het is mogelijk om in alle EU landen het certificaat van code95 te behalen zo ook bijvoorbeeld in Roemenië.  Alleen zal je dan als je het in Roemenië haalt, zelf bij het Roemeense CBR een verklaring moeten opvragen dat je de uren gevolgd hebt. Met deze verklaring kan je vervolgens naar het CBR gaan waarna je uren netjes bijgeschreven worden. U zult begrijpen dat het enige rompslomp is, maar het is vele malen goedkoper.

Vanaf 10 september 2016 zal code95 ook op het rijbewijs moeten staan. Aanstaande maandag zal daar op grote schaal op gecontroleerd gaan worden. Veel chauffeurs hebben te lang gewacht, maar uiteindelijk zal het overgrote deel toch aan alle eisen voldoen.

 

Chauffeurs die niet aan de nascholingsverplichting hebben voldaan?

Chauffeurs die binnen de termijn van 5 jaar geen 35 uur nascholing hebben gevolgd, mogen niet meer beroepsmatig rijden. Dat wil zeggen dat hun vakbekwaamheid is verlopen. Pas wanneer ze 35 uur nascholing hebben gevolgd, mogen ze weer beroepsmatig rijden. Ze hoeven dan niet opnieuw de basiskwalificatie te behalen.

Let op, ben je nog niet in het bezit van code95,  dan vervalt de geldigheid van je groot rijbewijs. (Tot je de code95 behaalt.) Met het vervallen van de geldigheid van je rijbewijs, ben je ook niet verzekerd.

Read more
negatief

Waarom geeft TLN nog steeds geen negatief reisadvies?

Actievoerende chauffeurs, boeren, ondernemers en inwoners hebben aangetoond solidair te zijn tegen de overlast van migranten die al veel te lang duurt! Samen hebben ze vandaag in Calais de A16 en andere toegangswegen geblokkeerd met als doel de definitieve sluiting van “de Jungle” af te dwingen. Ze werden daarbij gesteund door de vakbonden. Op dit moment is de blokkade opgeheven. De actievoerders willen concreet datums horen van de minister van binnenlandse zaken wanneer ‘’de jungle’’ definitief gaat sluiten.

Veel Nederlandse transporteurs hebben vandaag een andere route uitgekozen om Calais te meiden. Nu er blokkades zijn wordt er door de transporteurs wel voor een andere route gekozen. Dat verbaast ons waarom er nu wel uitgeweken kan worden naar een andere haven om de overtocht te maken!

TLN

Waarom geeft TLN geen negatief reisadvies af aan hun leden? Ze hebben in de media laten weten dat de situatie levensgevaarlijk is! De zusterorganisatie in Frankrijk spreekt ook over een oorlogsgebied. November 2015 riep TLN al, als de chauffeur zich niet veilig voelt om via deze route naar Engeland te gaan dan mag hij dit kenbaar maken aan zijn werkgever, deze zal hier begrip voor tonen. We zijn nu bijna 1 jaar verder en in Calais is de situatie verergerd en TLN geeft geen negatief advies! Volgens de Arbowet heeft de chauffeur recht op een veilige werkplek. Of gaan de persoonlijke bescherming middelen nu bestaan uit honkbalknuppels e.d.? Transport Belangen Vereniging NL adviseert TLN dringend om hun leden een negatief reisadvies te geven voor Calais! Als je met een vliegtuig op vakantie gaat vliegt hij ook niet over een oorlogsgebied. Wat is het verschil met een beroepschauffeur dan? Is het leven van een beroepschauffeur niks waard dan?

De veiligheid van de chauffeur staat voorop, ja ook de chauffeur is voor de doorstroming van het transport, maar wel veilig. We zijn van mening als er een negatief reisadvies afgegeven wordt door TLN de inkomsten voor Frankrijk daardoor minder worden en er waarschijnlijk sneller een oplossing zal zijn.

Vanmiddag was er zelfs een moment dat #Calais even trending topic was op twitter, wat inhoudt dat er veel over de plaats geschreven werd. Uiteraard houden we ons hart vast als de media de camera’s uit doen en Calais gaan verlaten! Dan staan veel chauffeurs, boeren en inwoners er nog en kan de boel wel eens gaan escaleren. Wat maar eens aangeeft hoe gespannen de boog staat!

Nogmaals TBV-NL eist een garantie voor een veilige reis naar Engeland

Read more
Dennis

Dennis Jansen kwam 7 maanden geleden om het leven, familie hoort niets!

Morgen is het 7 maanden geleden dat onze lieve Dennis Jansen ons verliet door een noodlottig ongeval op de snelweg in Frankrijk. Een ongeluk met grote gevolgen en onduidelijkheid voor ons als familie, vrienden en bekenden. 3 februari 2016 is Dennis ‘s nachts in botsing gekomen met een Duitse/Poolse vrachtwagen. De vrachtauto van Dennis is in de brand gevlogen.

Na heel veel bellen, mailen et cetera kwam het stoffelijk overschot van Dennis naar Nederland na drie lange weken. Dit alles resulteerde in artikels in kranten en zelfs hart van Nederland! Omdat er pasjes zijn gevonden in de verbrande cabine gaan we er vanuit dat we onze Dennis begraven hebben. We weten ook wel dat het niet iemand anders dan Dennis kan zijn maar een officiële DNA is er niet na 7 maanden. De politie in Frankrijk heeft na overlijden DNA afgenomen bij Dennis. Hier kwamen wij pas achter nadat wij zelf 2 maanden na overlijden zelf naar Frankrijk zijn gegaan voor antwoorden. Buitenlandse zaken en politie zeggen niets te kunnen doen! En dat noemt men 1 Europa! De politie Nederland kwam een maand (!) Na overlijden bij ons thuis DNA zoeken van Dennis. Wat zij met dit DNA al een half jaar aan het doen zijn is voor ons een raadsel. We horen en zien niets! Overal weer achter aan bellen en mailen. Iedereen zegt het te gaan uitzoeken maar uiteindelijk hoor je niets! Het hele traject waar we nu inzitten, duurt dus al 7 maanden! Geen DNA is geen duidelijkheid over schuld of aansprakelijkheid en dus kan het onderzoek waar wij recht op hebben nooit afgerond worden. We leven in Nederland. In een land waar heel veel kan en mag. Waarom lukt een DNA onderzoeken met Frankrijk als ander Europees land dan niet? En waarom bestaat er zoiets als Buitenlandse zaken als die ons met een ongeval in het buitenland niet kunnen helpen?

HELP ONS ALSJEBLIEFT DOOR ONS VERHAAL TE DELEN ZODAT IEMAND HIER WAT MEE GAAT DOEN EN HET ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN!

Wij zullen Marieke Jansen ook helpen door niet alleen haar bericht te delen, maar ook achter de schermen duidelijkheid voor haar te vragen.

Read more

Maandag 5 september acties rond Calais! (Chinese muur update.)

Maandag 5 september 2016 vanaf 07.00 uur starten in en rond Calais de langzaamaanacties. Langzaam zal het verkeer op de A16 vast komen te staan om aandacht te vragen tot het oplossen van de grote problemen met de migranten. Onze bronnen hebben ons hiervan op de hoogte gebracht en er komt steeds meer bijval om het groots aan te pakken.

In Duinkerke waar er al enkele migranten gezien zijn, wordt de actie ook ondersteund. Het personeel van DFDS heeft al aangegeven het werk neer te zullen leggen. Dat de politie machteloos staat blijkt uit de berichten die we ontvangen dat ze zich aan willen sluiten bij de actievoerders. De politie dweilt met de kraan open, als er 10 opgepakt worden staan er weer 50 achter.

De ogen in Europa moeten maar eens goed naar Frankrijk kijken wat er allemaal mis gaat in Calais. Als chauffeurs niet meer veilig naar Engeland kunnen, dan is het een zorgelijke toestand en is de tijd van pappen en nathouden wat ons betreft voorbij! TLN schrijft met zusterorganisaties een brief naar de Franse premier Valls om verder te lobbyen.

Maandag zullen we proberen om zoveel mogelijk updates te doen waar het vast staat, houdt daarbij onze site in de gaten.

 

Update.

Vanmiddag heeft de minister van binnenlandse zaken de heer Bernhard Cazeneuve nog een ontmoeting gehad met de actievoerders die aanstaande maandag een menselijke ketting willen gaan vormen. Er waren ook enkele mensen van de jungle bij de gesprekken. Hij wil zich nogmaals inzetten om een gedeelte te ontmantelen van de jungle in  Calais. Echter heeft hij daarbij geen datum genoemd. Om de politie tegemoet te komen zullen er ook 2000 extra politiemensen ingezet gaan worden. Echter waren alle beloftes nog niet voldoende om de actie af te blazen. Door het tekort aan opvangplaatsen kondigde hij 2000 extra opvangplaatsen aan in 2017. Aanstaande maandag zal de actie om 7 uur starten op de A16.

Dit filmpje geeft maar weer eens aan hoe gewelddadig de migranten te werk gaan.

 

LIVEBLOG:

5 september de eerste voertuigen zijn vanaf Duinkerken onderweg naar #Calais

08.00 uur Vrachtwagens rijden stapvoets op de A16 op weg naar Calais.

09.20 uur circa 250-300 mensen al aanwezig om een menselijke ketting te vormen. Er moet een eind komen aan, “De Jungle”.

12.00 uur live mee kijken kan via RT.COM. Calais blokkade.

13.00 uur De blokkade die is opgeworpen daarvan zijn de mensen bereid om daar uren te blijven staan.

15.20 uur De burgemeester van Calais aan het woord wat ze elke dag meemaakt!

7 september hebben Frankrijk en Engeland een pakket maatregelen aangekondigd van 20,3 miljoen euro! Als eerste zal begonnen worden met een 4 meter hoge muur te bouwen van glad beton. Deze muur komt op de toegangswegen richting de tunnel te staan en wordt één kilometer lang. Uit deze eerste stap blikt maar weer eens dat de mensen die de oplossingen bedenken nauwelijks weten welke problemen er spelen!

 

Read more
https://youtu.be/29nvYkAF97M

CHAUFFEURS MOETEN VLUCHTEN VOOR DE VLUCHTELINGEN! (Update.)

Maandagochtend vanaf 7:00 gaan chauffeurs, ondernemers en boeren de A16 in Calais blokkeren.
Aanleiding zijn de gevaren daar, vanwege de vluchtelingen die trucks elke nacht dwingen te stoppen op de weg, om er in te springen.
De actievoerders blokkeren de A16 aan beide kanten van Calais.
Twee uur later gaan bewoners en winkeliers een soort “menselijke ketting” vormen bij die snelweg, ook als protest.

TLN heeft het gebied rond Calais verklaard als oorlogsgebied. Iedere werknemer heeft volgens de Arbowet recht op een veilige werkplek. Met andere woorden als een chauffeur gevaarlijke stoffen moet laden is het noodzakelijk dat hij zijn persoonlijke beschermingsmiddelen bij zich heeft. Hoe zit het nu met het gebied rond Calais? Chauffeurs worden dagelijks bloot gesteld aan geweld. TLN heeft al in 2015 verkondigd dat als een chauffeur zich daar niet veilig voelt om daar nog heen te gaan, hij dit kan melden bij zijn werkgever. TLN is van mening dat je werkgever hier dan rekening mee zal houden. Let wel het weigeren van werk is niet toegestaan. Mocht de werkgever geen gehoor geven aan je melding dan kun je dat bij ons door geven via info@tbv-nl.nl  

Ook vannacht was het weer raak, migranten hadden de snelweg versperd en spullen in brand gestoken! (Korte video hier.)

 

Waarom de oproep om niet meer via Calais naar Engeland te reizen.

De jungle van Calais is een nachtmerrie voor chauffeurs! Lange tijd leek het of er niks meer gebeurde. Niets was minder waar, het kwam alleen niet meer in het nieuws. Tot afgelopen weekend een gezin ter hoogte van Calais in de problemen kwam. Daardoor werd het door de media weer opgepakt. Migranten in de Jungle van Calais worden steeds gewelddadiger! De tijd dat er doden gaan vallen is aangebroken. Op YouTube zijn de laatste weken verschrikkelijke beelden geplaatst van aanvallen op chauffeurs. Vele malen heeft politiek Nederland en Brussel er over gesproken. Alleen erover praten heeft geen oplossing geboden. De werkgeversorganisatie TLN heeft het eerder al bestempeld als oorlogsgebied! De tijd van praten is wat ons betreft voorbij!

Gelijk na de recessie zijn Dennis de Jong en Agnes Jongerius direct in actie gekomen, de resultaten hiervan hopen we spoedig te kunnen vermelden. SP roept vrachtwagenchauffeurs op hun ervaringen met transporten via Calais te delen.

De afgelopen weken berichtten de media over toenemend geweld tegen vrachtwagenchauffeurs die via Calais op het VK rijden. Hoewel er maatregelen genomen zijn bij de Eurotunnel, voelen veel chauffeurs zich onveilig, vooral op de toegangswegen naar Calais. De SP Eurofractie heeft in het verleden al veel druk gezet op zowel de Franse regering als de Europese Commissie om maatregelen te nemen voor de veiligheid van de chauffeurs. Ter voorbereiding van nieuwe stappen wil de SP nu graag zoveel mogelijk praktische ervaringen van chauffeurs verzamelen aan de hand van de volgende vragen:

–           Hoe ervaart u als chauffeur de situatie op de route naar en in Calais? Hoe vaak hebt u te maken met bedreigingen? Hoe verschilt de situatie in Calais met die in andere havens in Noord-Frankrijk, België en Nederland? Hoe is de situatie op de toegangswegen en parkeerplaatsen op deze routes? Hoe vaak zijn er vertragingen? Hoe groot is de eventuele schade aan de vrachtwagen en de lading? Vindt u het nog verantwoord om te rijden op Calais? Zo nee, wordt u door uw werk- of opdrachtgever gedwongen toch deze ritten te maken? Is er daarbij nog verschil tussen dag- en nachtritten? Wordt u met andere woorden gedwongen ook ´s-nachts te rijden, zelfs als u de situatie te onveilig vindt?

–           Maakt u gebruik van de uitgebreide CO2 controles in Calais? Zo ja, hebt u de indruk dat andere chauffeurs ook gebruik maken van deze controles? Zo nee, waarom niet? Stimuleer uw werkgever of opdrachtgever dat u aan de uitgebreide controles deelneemt of juist niet?

–           Is de Franse politie voldoende aanwezig, zijn er afdoende veiligheidsmaatregelen getroffen om u en uw lading te beschermen?

Deel uw ervaringen op deze punten met ons door uw antwoorden op deze vragen uiterlijk 15 september te sturen naar calais@sp.nl.

SP-Europarlementariër Dennis de Jong, SP-fractiemedewerker Ellen Verhoog.

Wij als Transport Belangen Vereniging Nederland en Chauffeurstoekomst Samen Sterk, roepen chauffeurs op die via Calais naar Engeland reizen om de werkgever te melden dat de route via Calais niet meer veilig is! De werknemer vraagt de werkgever een andere en veiliger route te nemen. Een beroepschauffeur heeft recht op een veilige werkplek.

 

Read more
Boete

BOETE IN NEDERLAND TOT WEL €4400,-!

In theorie zou het niet mogelijk moeten zijn dat een bestuurder meer dan één geldige bestuurderskaart op zijn naam heeft staan. In de Verordening (EU) 165/2014 staat in Hoofdstuk V, artikel 26 t/m 31, omschreven onder welke voorwaarden en omstandigheden een bestuurderskaart afgegeven wordt ().

Hierin staat onder andere dat bevoegde autoriteit passende maatregelen neemt om verifiëren of een aanvrager niet reeds houder is van een geldige bestuurderskaart. Dit houdt in dat door lidstaten een elektronisch register wordt bijgehouden waarin, gedurende de geldigheid van de bestuurderskaart, de volgende gegevens staan:
– Naam en voornaam van de bestuurder;
– Geboortedatum en, indien bekend, geboorteplaats van de bestuurder;
– Nummer van een geldig rijbewijs en plaats van afgifte van het rijbewijs (indien van toepassing);
– Status van de bestuurderskaart; en nummer van de bestuurderskaart.

Deze elektronische registers zijn met elkaar verbonden en met behulp van het TACHOnet meldingssysteem kunnen de gegevens op deze manier tussen de verschillende lidstaten worden uitgewisseld. In het geval van afgifte, vervanging of vernieuwing van de bestuurderskaart gaan de lidstaten via de elektronische uitwisseling van de gegevens na of de bestuurder niet reeds in het bezit is van een geldige bestuurderskaart. Controleambtenaren hebben dan eveneens toegang tot het elektronisch systeem om de status van een bestuurderskaart na te gaan, tijdens de controle’s in NL en het in de andere EU landen zal hier extra aandacht aan worden besteed.
Het TACHOnet is al uitgerold maar niet alle lidstaten waren er goed op aangesloten! Dit probleem wordt nu met spoed opgelost! Binnenkort kan een controlerende inspecteur zien of de bestuurder van welk land dan ook meerdere kaarten in z’n bezit heeft.
Een bestuurder mag niet meer dan één geldige bestuurderskaart bezitten. Hier staat een in Nederland boete op van 1500 euro voor een werknemer en 4400 euro voor een werkgever/zelfstandige.

De inspectie heeft ons gevraagd om bewijs aan te leveren dat er chauffeurs zijn die meerdere bestuurderskaarten in bezit hebben. Inmiddels hebben er een aantal chauffeurs zich gemeld bij ons met meerdere bestuurderskaarten. Chauffeurs die in het bezit zijn van meerdere kaarten hebben nu nog de mogelijkheid dit te melden, dit kan via info@tbv-nl.nl op verzoek zullen wij je dan de brief door sturen waarin vermeld staat dat je dan geen boete krijgt. Uiteraard zal je het verzoek krijgen van het IL&T om de kaart in te leveren! De inspectie gaat daarmee naar de KIWA om te bewijzen dat het systeem niet waterdicht is. Tot op heden ontkent de KIWA het verhaal.

De KIWA is tot op heden er van overtuigt dat het systeem waterdicht is maar TBV-Nl heeft op 09 augustus 2016 geconstateerd dat zowel op de brief van de KIWA als de begeleidingsbrief bij de nieuwe bestuurderskaart vermeld wordt “Uw nieuwe kaart werkt pas nadat u oude kaart verlopen is “.

Bij vragen of problemen info@tbv-nl.nl

Read more
Tol kast

Nieuws over onderzoek Belgische tol kast.

Wij publiceerden er al eerder over, medische klachten waarschijnlijk veroorzaakt door de Belgische tol kast ook wel OBU genoemd.

Na aanleiding van onze oproep om klachten te melden, kwamen er een groot aantal binnen. Variërend van hoofdpijn, oververmoeid, onwel worden, spraakstoornissen en andere neurotische klachten.

Het is Transport Belangen Vereniging – NL gelukt om aandacht hiervoor te krijgen van onze Europa parlementariërs Agnes Jongerius ( PvdA ) en Dennis de Jong (SP) Samen maakte zij zich sterk voor een onafhankelijk onderzoek naar de mogelijke stralingen van de OBU. Ook andere aanwezige elektronische apparatuur wat in de cabine van de vrachtauto’s aanwezig is, denk dan ook aan bijvoorbeeld de boordcomputer, gsm, magnetron zullen worden gecontroleerd op straling.

De uitslag van het onderzoek is “morgen” nog niet bekend dus zullen we daar nog even geduld voor moeten hebben. We bedanken iedereen die zich bij ons gemeld hebben of dit nog gaan doen. De mensen die hun klachten eerder bekend hebben gemaakt, vragen we ons een bericht te sturen als de klachten erger zijn geworden. Berichten kunnen worden gestuurd naar info@tbv-nl.nl. Gezien het grote aantal klachten zijn we niet in de gelegenheid geweest om alle mail persoonlijk te beantwoorden, hier voor onze excuses. Alle klachten zijn wel gemeld!

Wat is nu de stand van zaken? Vanuit Brussel is contact gezocht met European Agency For Safety and Health at Work OSHA dit is een agentschap van de Europese Unie. Bij dit onderzoeksbureau was het nog niet bekend en had ook nog geen eerdere onderzoek gedaan in deze richting. Het OSHA gaat nu op onderzoek uit bij andere onderzoeksbureaus met de vraag of deze hier bekend mee zijn.

In het kort: Ze gaan informatie inwinnen over mogelijke problemen bij de nationale onderzoekscentrums. Op basis hiervan bepalen zij weer hun vervolgstappen. Ze houden ons op de hoogte die wij weer via de site verder verspreiden.

Read more
Belgische

Belgische kilometerheffing toch schadelijk?

TBV-NL maakt zich grote zorgen over de gezondsheidklachten klachten die chauffeurs hebben nadat de OBU in de vrachtwagen kwam.

In De Nieuwe Werker van 24 juni 2016 koneden we lezen dat er toch geen probleem zou zijn met de straling van de On Board Units die in vrachtwagens werden geplaatst voor de kilometerheffing. Dat beweert althans dokter Maurits De Ridder van de FOD WASO. Wij TBV-NL hebben inmiddels al een grote hoeveelheid mails ontvangen van chauffeurs die sinds de invoering van de kilometerheffing gezondsheidklachten hebben! Heeft hij de klachten van de chauffeurs onderzocht? Zijn er fysiologische en klinische onderzoeken gebeurd voor- en tijdens de blootstelling aan de straling in de vrachtwagen? Neen, dr. De Ridder baseert zich eenvoudigweg op het argument dat de uitgezonden straling onder de huidige blootstellingsnormen blijft. Wat hij er niet bij vertelt is dat deze normen al 15 jaar zwaar onder vuur liggen en volgens een grote groep wetenschappers geen enkele bescherming bieden.

De normen zijn namelijk enkel gebaseerd op kortetermijneffecten (blootstelling van enkele minuten) en bieden geen enkele bescherming voor langetermijneffecten bij langdurige, chronische blootstelling. Ze gaan er ook van uit dat straling enkel schadelijk kan zijn door opwarming van het weefsel, een veronderstelling die reeds lang achterhaald is gebleken. De neurologische klachten die de vrachtwagenchauffeurs rapporteren door de OBU zijn wel degelijk heel plausibel; ze komen overeen met de klachten die mensen wereldwijd ondervinden door blootstelling aan draadloze technologie (hoofdpijn staat bovenaan de lijst) en met de vele studies die deze effecten bevestigen.

In 2011 classificeerde de Wereldgezondheidsorganisatie (IARC) deze straling officieel als potentieel kankerverwekkend en een recente studie van de Amerikaanse overheid (de NTP-studie) brengt het definitief bewijs van het kankerverwekkend effect zeer dichtbij. Wij vinden het discours van dr. De Ridder daarom misleidend eenzijdig en onverantwoord. Het steekt schril af tegen de waarschuwingen van verschillende internationale instanties zoals het Europees Milieuagentschap, de Raad van Europa en de oproep vorig jaar van 220 wetenschappers aan de Verenigde Naties voor strengere normen en dringende maatregelen tegen de steeds toenemende stralingsblootstelling van de bevolking (emfscientist.org).

Een verplichte blootstelling op het werk aan een technologie waarvan de risico’s steeds duidelijker naar voor komen uit wetenschappelijk onderzoek, is wel degelijk een zeer grote reden tot bezorgdheid.

Meer nog, het gedrag van vrachtwagenchauffeurs heeft een grote impact op de veiligheid van andere weggebruikers. Zelfs de minste indicatie dat de OBU’s het neurologisch en cognitief functioneren beïnvloeden, en die indicaties zìjn er, zou voldoende moeten zijn om onmiddellijk in te grijpen en te zoeken naar technologische alternatieven met minder of idealiter geen stralingsblootstelling.

Voor meer informatie over de stralingsproblematiek kunt u de volgende website en facebookpagina: bekijken.

 

 

 

Read more

Snel werk maken voor een eerlijke arbeidsmarkt voor chauffeurs!

Snel werk maken van een eerlijke arbeidsmarkt voor vrachtwagenchauffeurs dat sprak Agnes Jongerius gisteren uit tijdens een werkbezoek.

De arbeidsomstandigheden voor vrachtwagenchauffeurs kunnen alleen verbeteren als Europa de plannen om verdringing en uitbuiting op de Europese arbeidsmarkt aan te pakken doorzet. Agnes Jongerius (PvdA) sprak tijdens een werkbezoek dat zij samen met de Vlaamse SP.a leider John Crombez bracht aan een truckerscafé (Joost Truckstop) met chauffeurs en vakbonden over de huidige situatie.

“Er heerst bij de Nederlandse en Belgische chauffeurs een hoop onvrede over de oneerlijke concurrentie. Oost-Europese chauffeurs kunnen onder de huidige wetgeving werken voor veel lagere lonen. Dat is dubbel onrechtvaardig. Het is onrechtvaardig voor de mensen die worden uitgebuit en het is onrechtvaardig voor de Nederlandse en Belgische chauffeurs die hierdoor geen werk hebben.“, aldus Agnes Jongerius.

Gevolgen Brexit

In de transportsector is veel onrust over de gevolgen van de Brexit. De belangenvereniging Transport en Logistiek Nederland verwacht nadelige effecten. Groot-Brittannië is een van de belangrijkste handelspartners van Nederland. Als de voordelen van het EU-lidmaatschap, zoals vrij verkeer van mensen en goederen wegvallen, zal dat een behoorlijke impact hebben op onze economieën.

Jongerius: “Iedereen heeft een hoop vragen en dat is terecht, niemand kan overzien hoe het precies gaat aflopen. We moeten de situatie rustig benaderen en ervoor zorgen dat de belangen van de chauffeurs en de sector bewaakt worden”.

Klachten Belgisch tolsysteem

Het nieuwe tolsysteem in België zorgt voor veel overlast bij chauffeurs. Sinds april dit jaar moeten buitenlandse vrachtwagens via een kastje betalen om op de Belgische snelwegen te mogen rijden. Het systeem kent echter veel storingen en het verantwoordelijke bedrijf is voor chauffeurs slecht te bereiken. TBV-NL, Vakbonden en chauffeurs klagen daarnaast over de vele verschillende systemen die nu in Europa gehanteerd worden, waardoor soms de hele cabine volhangt met verschillende kastjes. En dat terwijl een vlaggetje voor de ruit al zicht belemmerend is.

Read more