Oost-Europeanen keren vandaag massaal terug na hun vakantie in het thuisland! Vele duizenden trekkers en trekkers en opleggers stonden hier gedurende de kerst tot en met vandaag gestald. De komende maanden zullen deze Oost-Europeanen weer in hun auto’s bivakkeren en alleen door telefooncontact de familie horen! De bekende boer in Opglabbeek is geschrokken van alle media aandacht lezen we op de site van Truckstar! Als wij de hoeveelheid voertuigen ter discussie brengen dat het een vorm van sociaal dumping is horen we 2 verhalen. Werkgevers vertellen ons dat het te maken heeft met kosten besparing wat deels natuurlijk kan kloppen. Maar is dat de enige reden? Chauffeurs vertellen ons echter dat ze dezelfde voertuigen en personen dagelijks tegenkomen in de havens en bij de distributiecentrums! Wij zijn ons eens verder gaan verdiepen wat er daadwerkelijk kan spelen.

Om maar met de grootste te beginnen noemen we gelijk Waberer Benelux BV. Volgens Jobbird werken er maar 10 personen en zijn ze internationaal niet actief! We weten dat dit bedrijf meerdere vestigingen heeft binnen Europa, met op Hoevestein 12 in Oosterhout de hoofdvestiging in Nederland volgens de KvK. Wat ons dan gelijk opvalt, waarom staan al die voertuigen niet gewoon bij hun eigen vestiging binnen Europa geparkeerd? Over Oosterhout kunnen we vertellen dat het eruit ziet, dat het enkel en alleen een kantoorpand is. Dus het stallen van voertuigen en onderhouden ervan kan daar niet gebeuren! We weten dat er al meerdere keren fraude aangetoond is met keuringsbewijzen en niet alleen keuringsbewijzen. We suggereren niet dat deze auto’s niet gekeurd worden. Maar veel van deze voertuigen komen niet tot nauwelijks in hun thuisland. Waar worden ze dan gekeurd? Bij dergelijke kantoor constructies zal er een verplichting moeten komen om zoveel procent van het voertuigaantal op het kenteken te zetten van dat land. Daarmee verplicht je ze gelijk tot het Nederlandse arbeidsrecht en verdampen alle belastingvoordelen. De firma Waberer wil kennelijk heel veel transport doen, maar is onze ogen niet bereid om fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden te hanteren. Afgelopen jaar melden ze nog dat de winst van 2014 was gegroeid tot 73,4 miljoen euro. En dat terwijl de transportprijzen Europees gezien al een langere tijd achter blijven. De miljoenenwinst komt dan na alle waarschijnlijkheid uit de lagere loonkosten, mede doordat ze in Europa wel uitbreiden maar geen west Europeanen in dienst nemen. Alle voertuigen blijven op Oost-Europese kentekens staan! Uiteraard is Waberer niet de enige die hier zijn voertuigen stalt, we kunnen wel concluderen dat hij er het meeste heeft staan.

Verder zien we ook nog honderden losse trekkers overal staan. En overal houdt in zowel op openbare parkeerplaatsen bij tankstations evenals bij veel Nederlandse bedrijven achter het hek maar ook wegrestaurants verhuren hun parkeerplaatsen. Maar is het bij een tankstation langs de snelweg niet zo dat een parkeerplaats maar voor 24 uur gebruikt mag worden? Bedrijven die actief zijn in het ferry transport maken ook maar wat graag gebruik van goedkope Oost-Europeanen. Ook daar zien we achter de hekken diverse Oost-Europese trekkers staan! Bij deze categorie gaat het niet op dat ze om de kosten te beheersen hier over blijven. Deze trekkers tonen aan dat de chauffeurs hier maanden werken voor veelal Nederlandse opdrachtgevers! Anders had er toch wel een trailer van het Oost-Europese bedrijf achter gehangen. We zullen deze stukken doorzetten naar enkele Europarlementariërs en ook diverse Nederlandse instanties, slavernij 2.0 moet wat ons betreft vandaag nog gestopt worden!