Veel partijen waren het gisteren eens met elkaar in het Europees Parlement. Er moet nu echt een oplossing komen voor Calais! De situatie is onhoudbaar, de transportsector lijdt miljoenen schade en chauffeurs zijn er niet veilig. Voor eind dit jaar zal de jungle compleet ontruimd moeten zijn. De halve maatregelen die tot dusver gedaan zijn hielpen niets! Veel sprekers beaamde ons dat het bouwen van de muur geen zin heeft. Het plan van Hollande om het kamp voor 1 januari 2017 te ontruimen wordt niet serieus genomen.

Debat Calais

Veel sprekers hoorden we gisteren in Straatsburg hun ongenoegen uiten op Frankrijk. Het debat was door Europarlementariër Peter van Dalen (CU) op de agenda gezet en maar liefst 30 sprekers van verschillende partijen hadden spreektijd aangevraagd. Peter gaf aan dat Hollande de derde president is die langs is geweest in Calais. De halve maatregelen die tot nu toe elke keer gedaan zijn hielpen niets. ”Geen woorden maar daden” Complete ladingen worden vernietigd omdat er migranten op en tussen de ladingen hun behoeftes hebben gedaan. Een topconferentie over deze problemen ziet Peter dan ook graag snel plaatsvinden. Op een enkele Europarlementariër na waren de meeste het unaniem met elkaar eens. De opvang van de 10.000 migranten waaronder ook veel kinderen, moet snel geregeld worden om een humanitair drama te voorkomen. Nederland was sterk vertegenwoordigd onder de sprekers. Wim van de Camp (CDA) gaf te kennen dat alleen maar brieven schrijven naar de Franse en Britse regering niet genoeg is. Agnes Jongerius (PvdA) vraagt in het debat om meer bescherming voor de werknemer. Als ze Calais te gevaarlijk vinden moeten ze dat kunnen weigeren zonder aangepakt te worden voor werkweigering.

MUUR

Wij TBV-NL waren gisteren naar Straatsburg vertrokken om het debat te steunen. Vooraf aan het debat konden we de laatste details over Calais nog bespreken met Agnes Jongerius. De muur vier meter hoog en 1 kilometer lang toont de onmacht van Frankrijk maar eens aan. Verenigd Koninkrijk wil de migranten niet hebben en betaald daarvoor mee aan de muur. Elke weldenkend mens begrijpt dat je hiermee het probleem niet aanpakt maar verplaatst. De migrantencommissaris Avrampoulos merkte terecht op dat vele migranten al buiten Calais proberen op vrachtwagens te klimmen. Dat daarbij de veiligheid voor chauffeurs ernstig in gevaar komt zien we dagelijks in beelden die ons bereiken. Hele barricades met boomstammen en betonnen palen worden op de weg gelegd om de chauffeur tot stoppen te dwingen.

KOSTEN

De kosten die Frankrijk nu maandelijks heeft aan de inzet van politie loopt de spuigaten uit. Dat geld kan beter ingezet worden om het probleem echt op te lossen. Tot het kamp ontruimd is zal de route via Calais als negatief reisadvies moeten gelden. TBV-NL heeft daarvoor nog een petitie open staan. Petitie tekenen kan hier.

BULC

Transportcommissaris Violeta Bulc sloot het debat af over Calais. Gedurende het debat heeft ze zitten luisteren maar er niet zo heel veel van begrepen is onze mening. Ze las aan het einde van het debat een een aantal pagina’s met getallen voor over Calais. Daarna gaf ze te kennen dat de transportcommissie er niet zo veel aan kan doen. Deze toespraak was na alle waarschijnlijkheid al enkele dagen voor het debat geschreven en raakte kant noch wal. Wij als TBV-NL hebben al eerder getwijfeld over de portefeuille transport die mevrouw Bulc heeft. Er wordt wat makkelijk over de portefeuille gedacht terwijl transport toch veel Europees geregeld wordt.

OPLOSSING

Er wordt nu achter de schermen met Dennis de jong (SP), Agnes Jongerius en Peter van dalen gewerkt om met een goede oplossing te komen. Uiteraard dient het kamp op humanitaire wijze ontruimd te worden. Immigranten die niet willen mee werken dienen de consequentie’s te aanvaarden.