Pauze.

Pauze maken, iets wat chauffeurs dagelijks verplicht moeten doen, wordt een groot probleem. Langs snelwegen zien we dagelijks overvolle parkeerplaatsen op de hoofdroutes. Chauffeurs onderweg met speciaal transport of lange zware voertuigen (LZV) kunnen nauwelijks nog terecht op de parkeerplaatsen.

Sluiting parkeerplaatsen.

Afgelopen week zijn we nog op de bres gesprongen voor het parkeer terrein bij de Keulse Barrière. Nadat we eerder dit jaar de gemeente Venlo overtuigd hadden samen met de SP Venlo en de uitbater van het chauffeursrestaurant om de parkeerplaats open te houden tot maart 2018 is hij donderdag 19 oktober al gesloten. Er is een groot tekort aan parkeerplaatsen in en rond Venlo. Maar de gemeente Venlo sluit een parkeerplaats van honderd plaatsen! Er gaan geruchten dat het een en het ander niet zo wordt afgehandeld zoals dit zou moeten.

De reden.

De reden die de gemeente Venlo geeft ? Overlast en vervuiling van het parkeerterrein. In juli 2016 is de gemeente hierop al geattendeerd, maar vuilnisbakken zijn er nooit gekomen. In de weekenden staat deze parkeerplaats vol met vrachtwagens die het verbod op de lange weekendrust in Duitsland ontwijken. Duitsland en België handhaven het verbod wat in Nederland ook in de wet is opgenomen. Echter gaat Nederland deze wet niet handhaven.

Venlo.

Gemeente Venlo heeft dan het parkeerterrein van de Keulse Barrière gesloten en biedt als alternatief een parkeerterrein aan de andere kant van der stad aan. Dan spreken we nog maar niet over route plichtige transporten van buitensporige afmetingen, gevaarlijke stoffen en de steeds meer toenemende lange zware voertuigen. (LZV) Pauze maken is voor deze chauffeurs steeds moeilijker. Buiten dat deze transporten vaak veel ruimte vergen, mogen en kunnen ze de beveiligde parkeerplaatsen niet eens op! Waar moeten deze dan gaan staan?

Logistieke hotspot.

Venlo-Venray mag dan wel als logistieke hotspot uit de bus komen waar ze graag mee pronken. Maar rekening houden met de chauffeurs behoort daar niet toe. Wethouder Jan Loonen van de gemeente Venray erkent het probleem qua parkeer beleid. De wethouder geeft aan dat chauffeurs niet te lang door moeten rijden om uiteindelijk niet te kunnen parkeren. Hierbij lees je dat overheden de praktijk onvoldoende kennen, daar zullen wij ze dan is in moeten gaan voorzien. Afgelopen vrijdag heeft omroep Venlo er nog een uitzending over gemaakt. (Vanaf 3.44 begint het stuk.) Ook de zender L1 van Limburg heeft er aandacht aan besteed.

Roermond.

Dat chauffeurs lucratief worden om de weekenden de vrachtwagens kwijt te raken is dit weekend al zichtbaar. In Roermond staan op diverse plaatsen al vrachtwagens geparkeerd die daar eigenlijk niet mogen komen.

Transport neemt toe.

Door de alsmaar aantrekkende economie nemen behalve het aantal auto’s op de weg ook de het aantal transporten toe. Met de dagelijkse hoeveelheid transporten is het nijpende tekort aan parkeerplaatsen duidelijk zichtbaar. Bermen worden kapot gereden doordat voertuigen in de bermen parkeren om toch te voldoen aan de rij en rusttijden verplichting.

Rij en rusttijden overtreden.

Chauffeurs die moeten overnachten omdat ze niet op hun bestemming aankomen, kunnen het na 20.00 uur ’s avonds wel vergeten om een veilige plek te vinden om hun pauze/rust te maken. Chauffeurs kiezen er vaak voor om daar te parkeren waarbij ze ook nog wat faciliteiten hebben. Denk daarbij aan eet gelegenheid en was of doucheruimtes. Gevolg, ze zullen langer door moeten rijden en daarbij de rij en rusttijden overtreden. Daardoor lopen ze 28 dagen lang het risico op een boete. Waarbij de boetes in diverse Europese landen nogal ver uiteen liggen.

Gemeenten.

Gemeentes stellen vaak op industriegebieden al een parkeer verbod in om overlast te voorkomen! Waar vrachtverkeer eerder nog uit de bebouwde kom na het industrieterrein gedirigeerd werd, zijn ze zelfs daar nu niet meer welkom. Waar moet het naar toe?

Minister.

In 2012 speelde overlast van kamperende chauffeurs ook al en heeft Rijkswaterstaat destijds bebording aangepast dat er maximaal voor de duur van 24 uur mag worden geparkeerd. Nu er vanaf volgende week een nieuw kabinet is zullen wij de nieuwe minister van infrastructuur van onze bezorgdheid op de hoogte brengen. Wij zullen een afspraak maken met de minister om onze zorgen toe te lichten.