Archives for Transport

Heeft Vos toch wat te verbergen?

Na aanleiding van een advertentie waarin chauffeurs werden gevraagd bij de firma VOS in Ittervoort, heeft een lid van de Transport Belangen Vereniging-NL een sollicitatie gedaan.
De firma VOS heeft nadat de FNV ze onder de loep had genomen, kenbaar gemaakt dat ze weer meer Nederlandse chauffeurs wilde aannemen. Een uitnodiging om op gesprek te komen kwam enkele dagen later binnen bij ons lid. In de sollicitatie was duidelijk vermeld dat hij een actief lid was bij TBV-NL.

Met open vizier werd het gesprek gestart met de vestigingsmanager in Ittervoort. Circa 20 minuten werd er gesproken over de transportsector wat er zoal mis is en gaat. Nadat de 20 minuten verstreken waren en niet over de vacature ‘’chauffeur’’ gesproken te hebben, melde de vestigingsmanager dat hij met de directie in beraad moest. Hierop kon het lid vertrekken en kreeg te horen dat hij er nog een antwoord op zou krijgen.

Enkele dagen verstreken en daar kwam een antwoord:
Geachte heer …… hierbij willen we u informeren dat de keuze niet op U gevallen is.
We wensen U succes bij toekomstige sollicitaties.

Uiteraard is daarop de reden van afwijzing gevraagd door het lid van TBV-NL

Een uur later kwam de reden per mail binnen:

Je bent hier geweest voor de functie van chauffeur, uit het aanbod van chauffeurs en de mensen die we gesproken hebben, hebben we een andere keuze gemaakt.

De afwijzing is uiterst opmerkelijk te noemen, want over de functie chauffeur was immers geen woord gesproken, waarop een vervolgmail de mailbox verliet. Tot op heden is er nog geen antwoord terug gekomen van de firma VOS, klopt het spreekwoord dan in dit geval toch?

Een VOS verliest wel zijn haren maar niet zijn streken.

Ook is het UWV inmiddels ingelicht over deze opmerkelijke gang van zaken, wij zullen dit op de voet volgen en ons beraden over de eventuele vervolgstappen!

Read more

Gemeente Oss Zadelt andere gemeentes…

De gemeente Oss is de overlast van overnachtende chauffeurs die op doorreis zijn zat en voert een nachtelijk parkeerverbod in! Op zondag is het terrein volledig gesloten voor vrachtwagens.

De gemeente dwingt op straffe van een boete de chauffeurs om door te rijden en in een andere gemeente voor eventuele overlast te zorgen. Dat dit niet de weg is spreekt voor zich. Wij van TBV-NL hadden liever gelezen dat er naar oplossingen was gezocht. Chauffeurs dienen zich te houden aan de rij en rusttijden, door ze nu verder te sturen kan je ookde verkeersveiligheid in gevaar brengen.

De gemeente Oss zadelt hierdoor andere gemeentes op met het probleem.

Inmiddels hebben we de minister Schultz-van Haegen gevraagd, om dit gemeentelijk besluit uit te zoeken.

Transport Belangen Vereniging-NL zal de gemeente Oss ook vragen waarom er niet oplossingsgericht is gedacht. De overlast kan in de weekenden al aangepakt worden door simpel de wet te handhaven.

Het verbod op de lange weekendrust in de vrachtauto is sinds 30 mei 2014 in Nederland een feit maar wordt niet gehandhaafd!

Read more

EVO: Minder vertraging bij Botlekbrug

ZOETERMEER – De afgelopen twee weken is het aantal storingen aan de Botlekbrug afgenomen. Volgens verladersorganisatie EVO is dit goed nieuws voor handels-en productiebedrijven. Een alternatieve oplossing voor het vervoer van gevaarlijke stoffen bij nieuwe storingen aan de Botlekbrug blijft echter noodzakelijk. EVO wil dat gevaarlijke stoffen in dat geval door de Botlektunnel gaan.

EVO, belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven, noemde het eerder deze maand nog verbijsterend dat het vervoer van gevaarlijke stoffen door storingen aan één brug zo’n honderd kilometer – zelfs via Noord-Brabant – werd omgeleid.

‘Kinderziektes’

Sinds de opening van de nieuwe Botlekbrug (12 juli 2015) kampte de brug met maar liefst zeventien storingen door falende afsluitbomen, vogels op schakelaars of een te harde wind. Tijdens deze ‘kinderziektes’ moesten Vrachtauto’s met gevaarlijke stoffen honderd kilometer omrijden. Tankauto’s mogen namelijk ook niet door de Heinenoordtunnel (A29) en de Drechttunnel (A16). Hierdoor lijden bedrijven die zuurstof voor ziekenhuizen of gasflessen voor loodgieters, schilders en dakdekkers produceren, tienduizenden euro’s aan schade.

 Spoedoverleg

Tijdens een spoedoverleg met Rijkswaterstaat benadrukte EVO dat het vervoer van gevaarlijke stoffen door de Botlektunnel tijdens storingen veiliger, sneller en milieuvriendelijker is. In Noorwegen mogen gevaarlijke stoffen bijvoorbeeld buiten de spits om door tunnels. In het Verenigd Koninkrijk vindt dit vervoer in colonne plaats. EVO is in gesprek met onder andere Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Milieu om te onderzoeken of deze maatregelen ook in Nederland kunnen worden genomen.

Read more

Boze Belgische boeren gaan weer wegen blokkeren

LUIK – Boze Belgische boeren gaan vanaf vanavond het verkeer verstoren op diverse snelwegen in Wallonië. Vanaf dinsdagavond 21:00 uur zullen ze langzaamaan rijden en filterblokkades opwerpen in de provincie Luik op de E25, E40 en E42. Morgenochtend volgen acties in de provincie Luxemburg, meldt de Verkeersinformatiedienst.

Read more