Update!

Vandaag is de politie binnen gevallen bij het Roemeense transportbedrijf.

Blijkbaar is Waberer ‘s er vrij zeker van dat het niet echt goed is geregeld in Europa als de chauffeurs terug komen van hun vakantie. Slecht enkele uren na de vakantie werden de eerste vrachtauto’s aan een controle onderworpen. Een blog door Jan Bergrath journalist Fernfahrer.Tussen de kerstdagen en Nieuwjaar mochten de Hongaarse en Roemeense chauffeurs na maanden van huis te zijn geweest met vakantie naar huis. De vrachtauto’s werden geparkeerd op meerdere locaties in Europa, de chauffeurs werden met bussen van en naar huis gebracht. In Venlo Nederland stonden er circa 200 stuks en Opglabbeek België eveneens 200 stuks. Het leek wel een provocatie bij het uitrijden van de vloot.

Volgens de EU regels moet de reistijd van en naar huis achteraf in de tacho ingevoerd worden. Alle voertuigen controleren is voor de toezichthoudende instanties een grote klus.

Het bericht verspreidde zich kort na Kerstmis als een lopend vuurtje op sociaal media. De firma Waberer ‘s, met 3300 opvallend beschilderde zonnige geel en blauwe combinaties. Het grootste transportbedrijf van Hongarije huurde net voor kerstmis in de buurt van het Belgische Opglabbeek een weiland en parkeerde daar 200 vrachtwagens. Het was imposant om te zien hoe alles georganiseerd was. De boer van wie Waberer het weiland had gehuurd was aanwezig om de vrachtauto’s met een tractor van het veld te trekken. Van Duitse vrachtwagenchauffeurs kwam het bericht dat op de parkeerplaatsen van de Wegrestaurants, vooral langs de A6 parkeerplaatsen voortdurend bezet worden door geel-blauwe auto’s van de firma Waberer. Maar ook op andere parkeerplaatsen door heel Duitsland, België en Nederland stonden onbemande Oost-Europese trucks. Ongeveer 15 zwarte vrachtwagens van de Poolse firma Maszonski stonden 14 dagen lang op de parkeerplaats Frechen langs de A4 pal naast het politiebureau geparkeerd.

Veel andere coureurs uit Midden- en Oost-Europa (CEE) hadden echter niet het geluk om thuis te zijn met de feestdagen. De vereniging A.i.d.T. eV van Udo Skoppeck en Michael Schmalz hebben in het afgelopen jaar met de feestdagen 225 parkeerplaatsen bezocht en daar aan 1751 gestrande collega’s uit Oost-Europa een presentje aangeboden. In de media verschenen een groot aantal reportages van deze actie. Bijzonder is het verslag in de Hessenschau, maar ook de collage van A.i.d.T. op facebook is bijzonder leuk om naar te kijken.

Het personeel van Waberer had dus geluk dat ze wel naar huis mochten. Maar György Waberer is allesbehalve onomstreden en zeker niet een weldoener. De groei van dit bedrijf is enorm, het bedrijf koopt dan ook maar liefst 1.000 vrachtwagens in een klap. Wij kennen allemaal de beelden van de firma Waberer op YouTube waarin we kunnen zien hoe vaak ze zijn betrokken bij een ongeval. Onvergeeflijk is de bewering van György Waberer in het Duitse vakblad dat de Duitse transportbedrijven zelf schuldig zijn aan hun verlies in het marktaandeel omdat de chauffeurs in het weekendde thuis willen zijn.

Dat een groot deel van de vloot uitsluitend onderweg is in West-Europa, dat is rond Kerstmis weer duidelijk geworden. Zo veel ladingen naar Hongarije en naar Oost-Europa, is onmogelijk. Maar dat de voertuigen in Opglabbeek naast de idyllische rust van de paddock en de camping Wilhelm Tell in het geheim worden geparkeerd, voelen de chauffeurs en vakbondsleden als een provocatie. “Blijkbaar is Waberer ‘s er vrij zeker van dat het niet echt goed is geregeld in Europa als de chauffeurs terug komen van hun vakantie”, verteld de Belgische hoofdinspecteur Raymond Lausberg van de snelweg patrouille Battice op de E 40 in België. Op het eerste gezicht, lijkt het een logistieke topprestatie

De EU-verordening 561/2006 maakt het heel duidelijk in artikel 9: Als de vrachtwagen van een bedrijf niet op de standplaats staat wat deze keer duidelijk is aangetoond, ze staan op een gehuurde weide. Dan moet de reistijd ingevoerd worden in de tachograaf als de bestuurders met bussen  worden aan en afgevoerd

Om dit te controleren, ben ik op zondag 3 januari naar Opglabbeek gereden en heb daar samen met Henri Gulickx van Transport Belangen Vereniging – Nederland (TBV-NL) de chauffeurs opgewacht. Zonder de tip van een van zijn leden, zou ik de verborgen plaats niet hebben gevonden. Rond het middaguur kwam ik aan bij de trucks en kon ik nog aan de sporen in het gras zien waar de vrachtauto’s het weiland in waren gereden.

Wat er gebeurde vanaf 13 uur, was op het eerste gezicht een logistieke prestatie: Als eerste was er een soort coördinator afkomstig uit de Hongaarse centrale met een luxeauto aanwezig, hij verklaarde dat het 200 trucks waren die op het weiland stonden, 20 stuks daarvan waren beladen.

70 procent van de chauffeurs kwamen met de bus uit Hongarije, 30 procent uit Roemenië. Kort daarna volgde de eigen service truck, en van 13.30 uur kwamen vijf grote bussen met Hongaarse vlaggen en zichtbare dubbele bezetting aan. De vrachtwagenchauffeurs, zwaar beladen met hun bagage, zochten direct naar hun truck. Sommige waren lang op zoek. Een korte tijd stonden de trucks warm te draaien zodat de accu’s zich konden opladen. Een tractor stond klaar om trucks uit doorweekt gras weg te trekken. Gegeten werd er niet. Zodra het een beetje donker werd, vertrokken de eerste trucks.

De boer die anoniem wenst te blijven was boos! Wat hij betaald had gekregen voor de huur van de wei en het plaatsen van het hekwerk wilde hij niet vertellen. Hij verklaarde dat hij de chauffeurs hun vakantie gunde en daarom zijn weiland op verzoek van de firma Waberer te beschikking had gesteld. Hij had niet verwacht dat het een mediahype zou gaan worden, Slechts één ding wist hij zeker hij zou het nooit meer doen. De aandacht die hij had gekregen van de Belgische overheid had hij eveneens niet verwacht.

Of het voor de firma Waberer heeft geloond om deze parkings af te huren zal de komende 14 dagen blijken, dit is dan ook sterk afhankelijk hoe de handhavers van de wet in België, Duitsland en Nederland dit effectief afhandelen.

Gevaarlijk spel met de EU-verordening 561/2006

De berekening is eenvoudig: De reis vanaf Budapest duurt ongeveer 20 uur, deze tijd is arbeidstijd. De eerste overtreding zou zijn als de bestuurder deze na aankomst bij zijn voertuig niet in de tacho zou invoeren. Na het vertrek in Hongarije, begint de periode van 6 x 24 uur, waarna de chauffeur de wekelijkse rusttijd moet maken.

Dit betekent dus, in de uiteindelijke analyse: Uiterlijk vrijdagmiddag een groot aanzienlijk deel van de ongeveer 400 vrachtwagens van Waberer ‘s die zijn vertrokken vanuit Venlo en Opglabbeek, dan moeten stilstaan, zodat de chauffeurs hun afgekort of normale wekelijkse rusttijd moeten maken.

De eerste melding kwam al snel binnen van een staande houding. De eerste Waberer werd in de nacht van zondag op maandag gecontroleerd, door een team van de snelwegpatrouille vanuit Battice deze controleerde het voertuig op de E40 in België.

De Hongaarse chauffeur had inderdaad de reis vanuit Hongarije ( 18 uur ) ingevoerd in de tacho, maar na maar 5 uur pauze gemaakt te hebben was hij met de vrachtauto vertrokken. Nadat hij 1 uur had gereden werd hij door de Belgische patrouille aangehouden.

De hoogte van de boete: 25 uur arbeidstijd en rijtijd aan een stuk, volgens de Belgische boete catalogus €110,- per uur. Dat hij vergeten was de tijd dat hij vanuit Opglabbeek naar Hongarije in de tacho in te voeren leverde nog een boete op van €110,-. De boete kwam uit op €1200,- en werd gelijk door Waberer betaald. Volgens de Media in België hebben de Belgische autoriteiten van alle voertuigen die in Opglabbeek geparkeerd stonden, het kenteken genoteerd. Nu is de grote vraag is of het Federaal Bureau voor Goederenvervoer (BAG) de deelstaten toegerekend en de Nederlandse ILT de moeite neemt, in de komende weken, de periode van 28 dagen, de vloot van Waberer `s en de vele andere bedrijven die eveneens op deze manier hun voertuigen hebben geparkeerd te controleren. Mogelijk hebben duizenden chauffeurs zich schuldig gemaakt aan deze overtreding. Ze vormen daarmee een groot gevaar voor de mede weggebruikers. Van de iL&T kregen wij van TBV-NL een bericht dat de inspecteurs op de hoogte waren gebracht. We blijven dit op de voet volgen.

Rijkswaterstaat heeft ook al vragen gesteld en wil dat de vele vrachtwagens van Waberer plaats gaan maken! Onveilige situaties op verzorgingsplaatsen worden door de vele voertuigen gecreëerd! Chauffeurs die hun verplichte rust moeten nemen hebben nauwelijks plaats om dat te kunnen doen. Verzorgingsplaatsen mogen vaak maar 24 uur bezet worden!