De temperaturen blijven de gemoederen bezighouden. Met enige regelmaat horen we aan, als een hond in een te hete auto zit wordt de ruit eruit gegooid. Een beroepschauffeur zit tot z’n 15 uur in de cabine en velen brengen daarna de nacht nog eens door in de cabine! In de cabine kan als de auto tot stilstand komt de temperatuur gemakkelijk oplopen tot 50 graden of meer! De motor koelt niet of nauwelijks af. De chauffeur komt niet tot nauwelijks aan voldoende rust toe. 

TLN

Vakbond CNV heeft afgelopen maandag nog een stuk geschreven dat een chauffeur maar in een hotel moet gaan slapen. Het probleem is al langer bekend, maar nu de extreme temperaturen die vorige week al aangekondigd waren hebben de bonden verzuimd om in overleg te treden met de werkgevers. Arthur van Dijk (TLN) heeft afgelopen weekend gereageerd en sluit niet uit dat hier wel eens meningsverschillen over kunnen ontstaan tussen de werkgever en werknemer. Hij is persoonlijk bereid om de chauffeur hierin te verdedigen!

Volgens het CNV zal de chauffeur de factuur van het hotel aan de werkgever moeten geven. Er zijn werkgevers die meevoelen met de chauffeurs en laten veel voertuigen omrijden. Dan hoeven de chauffeurs niet in de hete cabine te slapen. Henk Brink is een werkgever die dat vandaag nog publiceerde dat de chauffeurs om mochten rijden om thuis te slapen. 

Standairco

Veiligheid missen we in de verhitte discussies! Vrachtwagens zijn moderne vervoersmiddelen die op vele fronten veilig zijn. Zo zijn er al velen uitgerust met een oog die de afstand tot de voorganger meet. Ook bij een filé kan een vrachtwagen de noodrem in werking zetten om daarmee een ongeval te voorkomen.

Maar voor de chauffeur missen we vandaag de dag een standairco. Een dergelijke airco kan de chauffeur onderweg koel houden en daarmee vergroten we de veiligheid. Veel oudere chauffeurs horen we gelijk zeggen, dat hadden we vroeger ook niet. Dat klopt, maar vroeger hadden we ook geen mobile telefoons en was de druk stukken minder! We leven nu en kijken alleen vooruit, terug kijken heeft wat ons betreft geen zin meer. 

TBV-NL ziet dan graag dat de truckfabrikanten de voertuigen opwaarderen en een standairco er standaard opzetten. Als een werkgever hem dan niet wilt kost het meer om het eraf te laten. Daarmee vergroten we de veiligheid op de weg tijdens de zomerse dagen.