De woordvoerder van TLN heeft geen moeite met het milieu zwaarder te belasten! Hij adviseert zelfs chauffeurs de motor te laten draaien om verkoeling te krijgen. Dat lezen we in het stuk bij de telegraaf

Leden TLN

Woordvoerder Quinten Snijders van Transport en Logistiek Nederland geeft aan dat het allemaal wel mee valt met oververmoeide chauffeurs! Volgens hem hebben de meeste vrachtwagens wel een airco bij een draaiende motor. De heer Sneijders vergeet daarbij dat leden van TLN juist bezig zijn met zuinig rijden. Chauffeurs krijgen maandelijks te horen wanneer ze niet zuinig omgaan met brandstof!

Hij zegt in de krant: “De meeste chauffeurs slapen thuis of in een hotel. De meeste binnenland chauffeurs slapen inderdaad thuis. Maar als de heer Snijders doelt op de chauffeurs die in hotels slapen dan heeft hij het over de verplichte 45 uurs rust! Deze mag niet in het voertuig gemaakt worden, maar dient buiten het voertuig in een hotel of thuis gemaakt te worden. Opmerkelijk is dan wel dat de voorzitter van TLN  (Arthur van Dijk) niet op de hoogte is van dergelijke hotels! Dat vertelde hij zeer recent nog in de uitzending van reporter radio. Het hotel waar de heer Sneijders over spreekt is niet een hotel wat we allemaal voor ogen hebben. 

Hotel

Dit hotel in Venlo heeft nauwelijks ventilatie laat staan een airco in de slaapvertrekken! De temperatuur in dit hotel zal de komende dagen niet lager worden! 

TLN

Mocht het toch zo zijn dat je door de hitte oververmoeid achter het stuur zit dan raden wij aan je baas te bellen en te melden dat je een gevaar op de weg bent. De reactie van de werkgever kunnen wij al raden! Fabrieken kunnen geen uren wachten op goederen, de productie valt sneller stil dan de meeste kunnen inzien. 

Update!

Vanavond is onze voorzitter Henri Gulickx via een persoonlijk bericht benaderd door Arthur van Dijk van Transport en Logistiek Nederland.
Arthur gaf in dit gesprek aan dat het één en ander vekeerd door de media naar buiten is gebracht. Hij zal achter de chauffeur gaan staan als deze aan zijn werkgever aangeeft dat hij door de weeromstandigheden (Geen slaap vanwege te warme cabine) het te gevaarlijk vindt om te gaan rijden.

Ook heeft hij heeft aangegeven dat een rectificatie via de TLN site een betere oplossing geweest was.
De media publiceert vaak vanaf een kladblok na aanleiding van het gesprek wat ze hebben gehad. Dat hierbij zaken anders geciteerd zijn heeft kwaad bloed gezet bij veel chauffeurs. De aandacht die ontstaan is, is wat ons betreft prima.
Wij hebben er vertrouwen in dat TLN één en ander aan hun leden zal verder leiden, samen op weg naar een veilige werkplek!
Arjan van Erven.